פיגוע דריסה בצומת גוש עציון
פיגוע דריסה בצומת גוש עציוןצילום: יונתן עובדיה, מדברים תקשורת

אגף שיקום נכים במשרד הביטחון הציג הבוקר (ד') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת את נתוני היקף הטיפול באנשי כוחות הביטחון שנפצעו בגל הטרור הנוכחי.

מאז תחילת חודש אוקטובר 2015 ועד היום הכיר משרד הביטחון ב-19 חיילים, שוטרים ולוחמי מג"ב שנפצעו בפיגועים, כנכי צה"ל. כולם הוכרו ונקלטו באופן מידי ב'מסלול ירוק' על מנת להבטיח רציפות בטיפול הרפואי.

בין הפצועים שהועברו לטיפול אגף השיקום: 12 אנשי משטרה ואנשי מג"ב בשירות קבע, 7 חיילי צה"ל ולוחמי מג"ב.

בדיון בכנסת הציג אגף השיקום במשרד הביטחון גם את סטטוס הטיפול בפצועי מבצע 'צוק איתן', מבצע שהחל בקליטה מהירה ומקצועית של מאות חיילי צה"ל פצועים, ושנמשך גם בימים אלה בבניית תכניות שיקום ייעודיות ואישיות לפצועים שהוכרו כנכי צה"ל.

במהלך מבצע 'צוק איתן' ולאחריו התקבלו באגף השיקום 594 בקשות של חיילים להכרה כנכי צה"ל: 337 בקשות הגישו אנשי מילואים, 199 בקשות הוגשו ע"י חיילים בשירות חובה, ו-58 ע"י אנשי קבע.

כל החיילים שנפצעו כתוצאה מלחימה, הוכרו ונקלטו באופן מיידי ב'מסלול ירוק'. לפצועים שהוכרו (חיילי חובה, קבע ומילואים) אושרו באופן מיידי טיפול רפואי ודמי קיום, ומיד עם שחרורם משירות הועברו לוועדות רפואיות לקביעת אחוזי הנכות הסופיים.

201 חיילים הוכרו כנכי צה"ל בדרגה של 20% ומעלה. ל-83 חיילים נקבעה דרגת נכות של 10%-19%, ול-99 נקבעו דרגות נכו בין 0%-9%. שאר הבקשות שעדיין מטופלות- חלקן חדשות, חלקן בגין מחלות שהטיפול בהן אורך יותר זמן. בחלק מהבקשות הטיפול הופסק לבקשת הזכאים עצמם.

לכל פצוע ממבצע 'צוק איתן' מונה 'מנהל תהליך טיפול' (Case Manager, cm) ואנשי מקצוע נוספים ממחוז השיקום, שאליו הוא משתייך, על מנת לספק לו ולמשפחתו מענה כולל בתחום הרפואי, הסוציאלי והרווחתי.

תכניות השיקום שנבנות ביחד עם הפצועים, לוקחות בחשבון את כל מרכיבי הפציעה הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים, על מנת לממש באופן מיטבי את היכולות של כל פצוע ופצוע, ולהתאים לו תכנית שיקום אישית.