רכבת ישראל
רכבת ישראלצילום: דוברות הרכבת

בית המשפט המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום (רביעי) תובענה ייצוגית כנגד רכבת ישראל בנושא פיצוי בגין איחורים של מעל 30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.

התובענה מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס חופשי חודשי, כרטיס המקנה נסיעות חופשיות בחודש קלנדרי נתון, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש, ללא קשר לחודש הקלנדרי, אלא תקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים בעלות מוזלת).

התובע, עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים, כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" ברכבת כדי לנסוע בקו הוד השרון-תל אביב. לטענתו, בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה בעניין, הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם. לטענתו פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש.

טענה נוספת שהעלה התובע היא כי הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי, ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים גם פיצוי מוגבל זה. בתביעה מתבקש פיצוי כספי לנוסעים שהחזיקו בכרטיס חופשי חודשי, ופיצוי לכלל הנוסעים בגין הטעיה באי גילוי הזכות לפיצוי.

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הורתה לרכבת להגיש כתב הגנה בתובענה לגופה, וחייבה את הרכבת בהוצאות.

מרכבת ישראל נמסר כי "פסק הדין אינו מתייחס למציאות הנוהגת היום אלא לשני מקרים בודדים שאירעו בעבר הרחוק. כפי שגם נכתב בפסק הדין, סוגיית הפיצוי בגין איחור ללקוחות אשר מחזיקים בכרטיס תקופתי הוסדרה כבר לפני מספר שנים ולכך מתייחס פסק הדין. כרטיס תקופתי חודשי אינו קיים ברכבת מזה שנים והוא הוחלף בכרטיס גמיש ל-30 ימים. כמו כן, נוהל הפיצוי בו דן בית המשפט בוטל כבר ב-1.11.2013 ובנוהל החדש אין יותר הבחנה בין מחזיק בכרטיס תקופתי לכרטיס אחר".