יעקב שוואקי ושלומי שבת
יעקב שוואקי ושלומי שבתצילום: ישראל ברדוגו

אמנם פרשת השבוע 'תולדות' אינה פרשת הבר מצווה שלי, אבל יש לי אליה קשר מיוחד, מיד אסביר למה:

הקב"ה מעביר לנו מסר שבמלחמות לא מנצחים רק עם הידיים. יש לנו, לעם הנבחר, עם הנצח, כוח מלחמה ייחודי על ידי הדיבור: "הקול"
אחד הפסוקים היותר מוכרים ונשנים בפרשה הוא הפסוק "הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו". במדרש 'בראשית רבה' מובא המאמר: "הקול קול יעקב - בזמן שקולו של יעקב מצוי בבתי כנסיות אין הידיים ידי עשיו, ואם לאו הידיים ידי עשיו, אתם יכולים להם".

הקב"ה מעביר לנו מסר שבמלחמות לא מנצחים רק עם הידיים. יש לנו, לעם הנבחר, עם הנצח, כוח מלחמה ייחודי על ידי הדיבור: "הקול". הקול הזה בא לידי ביטוי באמצעות תפילה ולימוד התורה, כפי שאנו למדים שבזמן שהקול של יעקב שולט בבתי כנסיות והיכלי התורה שונאינו פשוט לא יכולים לנו. חלק אינטגרלי ממהלכי המלחמה בעשיו הוא על ידי השמעת קולו של יעקב במקומות הנכונים, לעומת זאת כוחו של עשיו הוא אך ורק על ידי הידיים.

בפעם הראשונה שקראתי את זה פשוט הייתי בהלם, ואמרתי לעצמי שאני בתור זמר שהולך לשיר ולהופיע בכל מיני מקומות בעולם, לפעמים אני שוכח ולא שם לב מהי מידת ההשפעה של השירה
אנו צריכים להקפיד להשתמש בכלי של יעקב כראוי, שהקול יהיה באמת של יעקב ולא משהו זר ואחר, כי מה שמבדיל אותנו בני האדם מהבהמות ומשאר הנבראים הוא כוח הדיבור שזו היכולת של כל אחד ואחת מאתנו להתחבר אל בוראו באמצעות המתנה שקיבלנו מאת ה' יתברך: "ויפח באפיו נשמת חיים". הקב"ה נתן לנו חלק ממנו, "חלק אלוה ממעל".

"להתחיל מבראשית" - לטורו הקודם של יעקב שוואקי ב'מגזין ערוץ 7' לחצו כאן

בשעת צרה כללית או פרטית כולם מחפשים סגולות וקסמים של רגע אחד, כל מיני חומרים רוחניים להיאחז בהם כדי להירפא ולחולל ישועות. אך בואו נתבונן לרגע באגרת האישית שמסר הגאון מוילנא לפני פטירתו לבני משפחתו: "צריך האדם להתייסר עד יום מותו, ולא בתעניות וסיגופים, רק ברסן פיו". שימו לב מה מוסר אחד מגדולי וגאוני האומה היהודית לאנשיו הקרובים אליו – לא קמיעות ולא גלגולי שלג, שמרו על הפה!

בנוסף, ניתן וצריך לנצל את כוח הדיבור לענייני שירה וזמרה. אני נזכר במאמר שראיתי בעבר מבעל החתם סופר שכתב שהיה מוכן לתת שליש מלימוד התורה שלו רק בשביל ללמוד איך לשיר עם הפה שלו, מכיוון שהשירה מביאה קדושה ורוחניות ואפשר לקחת את הכלי הזה ולנצל אותו כדי להתקרב לקדוש ברוך הוא.

בפעם הראשונה שקראתי את זה פשוט הייתי בהלם, ואמרתי לעצמי שאני בתור זמר שהולך לשיר ולהופיע בכל מיני מקומות בעולם, לפעמים אני שוכח ולא שם לב מהי מידת ההשפעה של השירה.

לפני כמה חודשים הייתי בישראל ונסעתי לבקר אישה חולה ממשפחה יקרה בירושלים, משפחה שידועה בהכנסת אורחים מופלאה ובעיקר בערבי שבתות שמארחת מאות אורחים לסעודות השבת
אנחנו אומרים כל יום בתפילה: "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם השם נזכיר", הנשק שלנו הוא על ידי התפילה ולימוד תורה, וגם שירה שמאחדת ומקרבת הלבבות.

לפני כמה חודשים הייתי בישראל ונסעתי לבקר אישה חולה ממשפחה יקרה בירושלים, משפחה שידועה בהכנסת אורחים מופלאה ובעיקר בערבי שבתות שמארחת מאות אורחים לסעודות השבת. אותה אישה עוברת כבר תקופה ארוכה ייסורים קשים ומרים והגענו לשיר ולשמח אותה, והיא סיפרה שהניגונים והשירה לוקחים אותה למקומות גבוהים ומשחררים אותה מהכאב הנורא. זה באמת מרגש לשמוע ולראות את האנרגיה שיש בצלילי המוזיקה החודרת לנשמה.

ואם כבר מדברים על נשמה. אני מזמין אתכם, גולשי 'מגזין ערוץ 7' להאזין לפני שבת לשיר 'קולות' שאני מבצע ביחד עם אמן הנשמה הישראלי שלומי שבת, למילים המרגשות ומלאות המשמעות שכתב הפזמונאי יואב גינאי ללחן של תומר הדדי. שניהם מוכשרים.

שתהיה לכולנו שבת קדושה ומבורכת!

יעקב.

---

מתוך מגזין ערוץ 7