הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

באר השר.

משנתו ולקחו של הרב שמשון רפאל הירש זצ"ל. מלוקטים מכל ספריו וערוכים לפי נושאים.

ליקט וערך יצחק בַּראוֹר.

ירושלים, מוסד הרב קוק,

תשע"ו. תעו עמ'

(6526231‑02)

האוקיינוס המלא של פירושיו, רעיונותיו, מוסריו וחוכמתו של הרב הירש – בעיקר בפירושו הענק על החומש אך גם בספריו האחרים – אמנם הצליח בדור האחרון לחדור גם לציבורים שלא היו מודעים לרוחבו ולעוצמתו עד עתה, אך ספר שיושיט בקנֶה את דבריו לפי נושאים, ובלשונו (בתרגום לעברית כמובן), לא היה קיים עדיין. מאות העמודים בספר שלפנינו 'עושים את העבודה', ולפני כל מתעניין מוצגת גישתו המיוחדת של הרש"ר הירש למאות נושאים, מסודרת כסדר האל"ף-בי"ת ומחולקת למעגלי השנה. קרוב למאה ושלושים שנה עברו מאז פטירתו – ועדיין רבים מדבריו נראה כאילו נכתבו היום...

*****

מאמץ כח.

רבי משה אלמושנינו.

נדפס בויניציאה בשנת ה'שמ"ח, ועתה יוצא לאור מחדש בתוספת מרובה מכתבי יד. עם מבוא, הערות ומפתח מאת שאול רגב.

ירושלים, 'מכון אהבת שלום' ו'יד הרב ניסים',

תשע"ה. שני כרכים

(5633789‑02)

רבי משה אלמושנינו חי בסלוניקי בראשית תקופת ה'אחרונים' (נפטר בשנת שמ"ב), כבן למשפחת רבנים ממגורשי ספרד. הוא כיהן כרב ודרשן בקהילה שייסדה בעירו הגבירה המפורסמת דונה גראסיה נשיא, וחיבר עשרות ספרים בכל מקצועות התורה, שרק חלקם הגיע לידינו. שני מכונים נכבדים, 'יד הרב ניסים' ו'מכון אהבת שלום', חברו יחד להוצאת מהדורות חדשות של כל ספריו שנותרו בדפוסים ובכתבי יד, והפרי משובח. הוא כולל בשלב זה את ספר הדרשות 'מאמץ כח' עם מקורות והערות לכ"ח הדרשות שבו, וכן מבואות ומפתחות, כולל מפתח נושאים מפורט לתועלת המעיינים.

*****

קונטרסי לימוד.

ספק בירור והכרעה.

דפי לימוד.

אייל רזניקוביץ.

ירוחם, ישיבת ההסדר,

תשע"ה. 442 עמ'

(6580101‑08)

הרבה ניסיונות נעשו כדי להשאיר ב'עולם הלימוד' את בוגרי הישיבות שעברו לעולם המעשה, כך שימשיכו לקבוע את לימודם ברמת עיון ולמדנות שלא תבייש את בחרותם בישיבה. הרב רזניקוביץ מישיבת ירוחם ליקט 71 דפי מקורות מוערים בנושאים ה'כבדים' של הלכות ספקות, ולדבריו במשך כשלושת רבעי שעה יכול הלומד בעזרת 'דף הלימוד' להקיף נקודה שלמה מתוך הסוגיה הגדולה הזו, ופרוטה לפרוטה מצטרפות לחשבון גדול. כרכים נוספים בנושאים מגוונים עומדים לצאת לאור בסדרה זו, והם עשויים להועיל גם ללמדנים מתוך בית המדרש הרוצים להקיף עניינים מסוימים בדרך למדנית אך קצרה. צורת הלימוד הזו כבר הראתה את כוחה בבית המדרש של ישיבת ההסדר בירוחם, ונר לאחד – נר למאה.

[email protected]