הפגנות ה"נכבה". ארכיון
הפגנות ה"נכבה". ארכיוןפלאש 90

יואב לוי, רכז תנועת 'אם תרצו' בטכניון שבחיפה, דיווח ביומן ערוץ 7 על שיעור באדריכלות שהתקיים בטכניון ובו כבדרך אגב הושחל נרטיב הנכבה הפלשתיני.

"מדובר בקורס חובה בפקולטה לאדריכלות הובא מרצה אורח, אדריכל שהוא חבר בל"ד במועצת עיריית חיפה, ושם הוא הציג שקופית שמציגה את ההיסטוריה של ואדי סאליב ושם בכותרת מופיע 'נכבה 1948'. לא הגיוני שבמוסד שממומן על ידי משלם המיסים בישראל יקראו להקמת המדינה אסון", אומר לוי.

לדברי לוי את הכיתוב אודות הנכבה העלה המרצה ללא שימת דגש מיוחדת או שיח ממוקד, אלא כבדרך אגב, כחלק מהחומר.

אנשי התא שיגרו מכתב לנשיא הטכניון ובו "כתבנו שאין מקום להכניס פוליטיקה באקדמיה, במיוחד לא נרטיב שקרי כמו הנכבה שמשמש כלי שרת בידי שונאי ישראל", אומר לוי המדגיש כי פעילות פוליטית של סטודנטים מקובלת כל עוד היא מתבצעת מחוץ למסגרת האקדמית. "גם אנחנו מקיימים פעילות פוליטית אבל לא כחלק מהחומר הנלמד, שסטודנטים לא ישמעו את זה מהמרצים שלהם, ואם כן אז לפחות שיציינו שזו דעתם הפוליטית בלבד ולא כחלק מהחומר".

מוסיף לוי ואומר כי לא הגיוני בעיניו שהקמת המדינה תקבל הגדרה כאסון במוסד אקדמי בישראל. הוא מספר על תמיכה רבה שהוא מקבל מקהל הסטודנטים, גם לא זה הנחשב בהכרח כתומך ימין. לטעמו יש מקום שגם סטודנטים ערבים יזדהו עם תוכן פנייתו לנשיא האוניברסיטה.

עוד מציין לוי כי כאשר העלה המרצה הערבי את השקופית עם כיתוב הנכבה עליה בחרו חלק מהסטודנטים שנכחו באולם לעזוב את המקום במחאה שקטה, גם אם לא חוללו סערה ועימות באותו רגע.

דובר הטכניון מסר בתגובה לדברים כי ״ההרצאה ניתנה על ידי תושב השכונה, המתמחה בשיתוף התושבים בהגדרת צורכיהם התכנוניים. הוא הוזמן מתוך תפיסה שהדיאלוג עם התושבים, ובמיוחד עם מומחה בתחום זה, חיוני לקידום החשיבה האדריכלית של הסטודנטים. ההרצאה התמקדה בקהילה, בצרכיה ובשיתוף הפעולה עמה. מדובר בהרצאה המציגה את עמדתו האישית של הדובר, וכך גם הוצגה לקהל".