תמונה ראשונה של פולארד
תמונה ראשונה של פולארדועד שחרור פולארד

משמח ומרגש: יהונתן פולארד השתחרר הבוקר (שישי) מהכלא האמריקני בצפון קרוליינה, אחרי שלושים שנות מאסר בגין ריגול למען ישראל.

מחוץ לכותלי הכלא חיכתה לו רעייתו אסתר וכמה ממקורביו. טרם ידוע היכן ישהה פולארד במהלך השבת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות השחרור כי "העם בישראל מברך על שחרורו של יונתן פולארד. כמי שהעלה את עניינו במשך שנים רבות בפני נשיאי ארה"ב, ייחלתי ליום הזה.

"לאחר שלושה עשורים ארוכים וקשים מתאחד יונתן סוף סוף עם משפחתו. אני מאחל ליונתן שהשבת הזו תעניק לו אושר ושקט שיהיו סימני דרך להמשך חייו", הוסיף ראש הממשלה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר "ברוך מתיר אסורים. כולנו מברכים על שחרורו של יונתן פולארד אחרי שנות מאסר ארוכות וקשות. לאורך כל השנים כאבנו את כאבו של פולארד וחשנו אחריות ומחויבות להביא לשחרורו. נברך היום את יונתן ומשפחתו באיחודם, לשנים ארוכות וטובות בבריאות ושלווה".

יהונתן ואסתר יתגוררו בניו יורק, שם מונה לו קצין המבחן על ידי משרד המשפטים האמריקני שיפקח כי הוא עומד בכל המגבלות שהוטלו עליו. 

כל בקשה ליציאה מחוץ לרדיוס של אזור מגוריו תחייב אישור של קצין המבחן, ייאסר עליו לטוס לישראל ואף אסור יהיה לו לגלוש באינטרנט.

מקורבי משפחת פולארד סיפרו אתמול על התרגשות עצומה לקראת שחרורו מהכלא האמריקני. "אסתר נרגשת בצורה שאין לתאר, זו הפעם הראשונה מזה שלושים שנה שיהונתן יוכל להסב לשולחן שבת, לקדש על היין. היא הכינה לו מאכלים שהוא לא ראה מאז שהיה בן 30", סיפרו המקורבים.

בני הזוג מלאים הכרת הטוב לאנשים רבים שליוו אותם לכל אורך הדרך, "התחושה היא שכרגע כולנו פשוט חייבים לתת להם את הזמן הזה לעצמם. כל מה שהם רוצים זה את החיים הפשוטים והנורמלים שלהם ייחלו כל השנים".

ב-4 למרץ 1987 נגזר דינו של יהונתן פולארד למאסר עולם ובכך הפך לאדם היחיד בהיסטוריה של ארה"ב שנידון למאסר עולם בשל ריגול עבור מדינה ידידותית. העונש הממוצע בארה"ב במקרים דומים עמד על שנים ספורות בלבד בכלא, כאשר בשום מקרה לא נגזר עונש המתקרב אפילו לתקופה של 20 שנה. גם מרגלים שפעלו עבור מדינות אויב נשפטו במקרים רבים לזמן קצר בהרבה מזה שנגזר על פולארד.

גזר הדין חסר התקדים הוטל על פולארד למרות שוויתר על זכותו למשפט במסגרת עסקת טיעון, כשבתמורה לכך סוכם כי ייגזר עליו מספר משמעותי של שנים בכלא אך לא מאסר עולם.

יתרה מכך, לאחר שנים התברר כי הייתה הבנה בין מדינת ישראל לממשלת ארה"ב, כי פולארד לא יישב יותר מ- 10 שנים בכלא, אך בפועל, הבנה זו הופרה.

החל משנת 2010, הצטרפו עשרות בכירי ממשל, ביטחון ומשפט אמריקנים, לדרישה לשחרר את פולארד. זאת בטענה שנעשה לו עוול, ושהעונש שהוטל עליו היה חסר פרופורציה לחלוטין ביחס לעבירה בו הורשע.

בין הבכירים שקראו לשחרורו של פולארד נמנים בין השאר, מזכירי המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ, ראש ה- CIA לשעבר ג'יימס וולסי, סגן שר ההגנה לורנס קורב, התובע הכללי לשעבר מייקל מוקאסי, היועץ לבטחון לאומי בזמן ממשל רייגן - באד מקפרליין, והיועץ המשפטי לבית הלבן בממשל קלינטון, פיליפ היימן.

מסמכי ה-CIA: פולארד העביר מידע רק על מדינות ערב

לאחר שיהונתן הורשע ונידון למאסר עולם, חובר מסמך בידי צוות משותף של הפנטגון והסי-איי-אי, שבחן את הנזקים שנגרמו לארה"ב בעקבות העברת המידע ע"י פולארד לישראל.

המסמך שהיה חסוי במשך שנים רבות, פורסם בעיקרו בשנים האחרונות, והוכיח כי המידע שהעביר פולארד לא עסק בארה"ב אלא באיומים ביטחוניים על ישראל מצד ממדינות ערב.

בתי הכלא בהם ריצה את עונשו ומצבו הבריאותי

פולארד נכלא בתחילה עוד לפני הרשעתו בכלא 'פטרסבורג' שבמדינת וורג'יניה, משם הועבר ב-1986 לבית החולים של הכלא הפדרלי בספרינגפילד. ב-1988 הועבר פולארד לכלא 'מריון' שבמדינת אילינויי ולבסוף ב-1993 הועבר לכלא 'באטנר' שבמדינת צפון קרוליינה.

ב-7 השנים הראשונות למאסרו, שהה פולארד בבידוד מוחלט, בתנאים קשים מאוד. במהלך השנים שלאחר מכן נכלא בין השאר לצד רוצחים, אנסים ופדופילים, שעם חלקם אף נאלץ לחלוק את תאו.

מצבו הבריאותי של יהונתן הלך והתדרדר. בשנים האחרונות אושפז יונתן שש פעמים בטיפול נמרץ, הוא סובל ממחלות רבות ומקבל תרופות שלא תמיד מתאימות, ויצטרך לקבל טיפול יסודי כדי לשקם את בריאותו.