Jonathan Pollard as a free man
Jonathan Pollard as a free manReuters

עורך דינו של יהונתן פולארד, אליוט לאוור, הודיע היום (שני) כי ועדת השחרורים קבעה שפולארד יהיה נתון בעוצר בכל יום, בין השעות 19:00 עד 07:00.

כמו כן הוחלט על אזיק GPS שיהיה עליו המנטר את מיקומו בכל שעות היממה, הגבלה של תנועותיו לאזור קטן בניו יורק וניטור מחשבים בבית ובמקום העבודה.

העוצר מונע מפולארד להשתתף בתפילות בבית הכנסת או בסעודות שבת וחג אצל חברים או קרובי משפחה. בהתחשב באזור בו הוא מחוייב לגור - ניו יורק סיטי, העוצר הופך גם לכמעט בלתי אפשרי עבורו להשיג עבודה נורמאלית כלשהי.

המעסיק שכבר קיבל את פולארד לעבודה כאנליסט בחברת השקעות הודיע בסוף השבוע כי הוא חוזר בו, בעקבות דרישת השלטונות להתקין אמצעי מעקב שיחשפו את כל המידע שברשת המחשבים של החברה.

יצויין עוד כי על פי תנאי העוצר שהוטלו על פולארד, עליו לענות לכל טלפון או דפיקה בדלת בכל מהלך הלילה, שכן עלולה להתבצע ביקורת על ידי קצין המבחן שכל כישלון בה עלול לגרום להשבתו לכלא.

נזכיר כי ביום שישי, לאחר יציאתו של פולארד מהכלא, הגישו עורכי דינו תביעה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק בדרישה להפסיק את מה שהם מכנים "תנאי שחרור בלתי מוצדקים ובלתי חוקיים" שהוטלו עליו.

לדבריהם, ההצדקה היחידה שנתנה ועדת השחרורים למגבלות אלה הייתה שהן ''נצרכות כדי להרתיע מפעילות פלילית נוספת'', אולם עצם השחרור של פולארד נבע מכך שהובהר כי אין כל סבירות לביצוע של עבירה נוספת ובנוסף, אם לפולארד יש עדיין מידע מודיעני כלשהו בראשו, הרי שהוא כבר בן 30-31 שנה ואיננו רלוונטי.

"לאחר שהגיעו למסקנות הללו והעניקו לפולארד שחרור מוקדם, הרי שהטענה שיש הצדקה להטיל עליו תנאים כה חמורים היא מגוכחת ומניפולטיבית", אמר עורך הדין אליוט לאוור.

במטה לשחרור פולארד ממשיכים גם בימים האחרונים לבקש מח"כים ושרים בישראל להימנע מעיסוק תקשורתי בנושא בשל רגישות העניין. לדברי אנשי המטה, "כל נושא התנאים החמורים שהוטלו על יהונתן מטופל מקצועית על ידי עורכי דינו. על כולנו לגלות אחריות ואיפוק בתקווה שהם יצליחו להביא לשיפור המצב במסלול המשפטי".