גילה גמליאל ולימור לבנת
גילה גמליאל ולימור לבנתצילום: דוברות

ועדת השרים לקידום השוויון המגדרי בראשות השרה גילה גמליאל, התכנסה היום (ב') לדון בפערי השכר בין נשים וגברים בשירות בציבורי.

בישיבה השתתפו השר דוד אזולאי, השרה לשעבר לימור לבנת, נציגות מנציבות שרות המדינה, הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, חוקרות ממרכז אדווה ונציגים מהמרכז להעצמת האזרח.

ישיבה זו היא ראשונה מתוך סדרת ישיבות שתכליתן לעקוב וליישם אחר החלטת הממשלה לקידום נשים בשירות הציבורי. כזכור, ביוני 2014 החליטה הממשלה לאמץ את מסקנות דוח שטאובר שעסק בקידום נשים בשירות המדינה וטיפול בנושא מעמדן, קידומן תנאי עבודתן ושכרן והוחלט שיש ליישמו בתיקוני חקיקה ולבצע שינויים והתאמות ככל שיידרשו.

הנושא העיקרי והבוער ביותר בו עסקה הוועדה הוא פערי השכר בין נשים וגברים בשירות הציבורי והמצב האבסורדי בו תקציב ציבורי מתנהל במכוון באופן לא שוויוני ופוגע בנשים ובזכויותיהן לשכר שוויוני וצודק.

בסקירה שהעבירו חוקרות ממרכז אדווה הוצגו דוגמאות בהן נראה בבירור שבמשרה זהה בה עובדים גבר ואישה, עם אותו התקן ואותה הדרגה, שכרה של האישה קטן יותר באופן משמעותי.

בתום הישיבה הנחתה השרה גמליאל את נציגי האוצר והנציבות להציג בחודש הבא תוכנית אסטרטגית ליישום מסקנות דו"ח שטאובר לפי סעיפיו.

"על אף מספר פרמטרים המצביעים על צמצום ממדי התופעה ושינוי הגישה המבורך הן של הנציבות והן של הממונה על השכר, פערי השכר בשירות הציבורי עדיין גדולים ללא כל הצדקה או הסבר הגיוני", אמרה גמליאל.

לדבריה, ''מטרתה של ועדה זו היא ליישם את מסקנות דו"ח שטאובר והחלטת הממשלה בנושא ובכך להביא לסיומו את אחד העיוותים החברתיים שמתקיים במדינת ישראל כבר שנים רבות". 

השרה לשעבר לימור לבנת אמרה כי "בראשית הייתה הכחשה בנוגע לפערי השכר אך ככל שחלפו השנים חלחלו ההבנה וההכרה לשיח הציבורי אך הדרך לשוויון עדיין ארוכה. יישום דו"ח ועדת שטאובר, שאת הקמתה יזמתי בקדנציה הקודמת, יהווה פריצת דרך בסגירת פערי השכר בשירות המדינה וזוהי התקדמות מבורכת. אני שמחה על כך שהשרה גמליאל מובילה עכשיו בממשלה את התהליך החשוב".