עשרת החודשים הבאים הם המבחן של משה כחלון
עשרת החודשים הבאים הם המבחן של משה כחלוןצילום: Hadas Parush | Flash90

1. למשה כחלון מאפיינים רבים. הוא אחד הפוליטיקאים היותר משופשפים, אדם עקשן שיודע לעמוד על שלו אך מכיר במגבלות כוחו. איש שיודע לתמרן בין השקפת עולם לפרקטיקה המקומית. אבל משה כחלון רוצה שתזכרו אותו כ"ילד מגבעת אולגה". ראיתם כחלון, ראיתם מצוקה חברתית. ראיתם חמלה, דאגה, משפחתיות. זה מה שהוא רשם בתעודת הזהות שלו בטרם העפיל לתפקיד שבו הוא מחזיק כיום: שר האוצר של מדינת ישראל.

אם יש משהו שבער בו מאז שנכנס לפוליטיקה הוא הנושאים החברתיים. כבן למשפחה בת שבעה ילדים, להורים יהודה ומיסה כחלון שעלו ארצה מטריפולי שבלוב, זוכר כחלון מאין בא ולאן הוא מתכוון ללכת.

כחלון היה אחד המתנגדים הבולטים לתוכנית ההתנתקות במפלגת הליכוד. ב-2005, ערב ביצוע ההתנתקות, הוצע לכחלון על ידי ראש הממשלה דאז אריאל שרון להתמנות לתפקיד השר לקליטת עלייה. כחלון סירב. המתנחלים זכרו לו חסד: שנה לאחר מכן, בפריימריז לרשימת הליכוד, הוא הוצנח למקום הראשון
בבחירות האחרונות הוא תרגם את כל החבילה הזו לעשרה מנדטים ולבעל השפעה על סדר יומו של האזרח הישראלי. עם המטען החברתי הזה הוא מתכוון להמשיך לנסוק מעלה.

2. את דרכו הפוליטית החל משה כחלון בסוף שנות ה-80 כשסייע לרמי דותן עת התמודד בבחירות לראשות עיריית חיפה. משם באה היכרותו עם עוזי לנדאו שבהמשך מינה אותו לראש לשכתו במשרד לביטחון הפנים.‏ הדרך קדימה הייתה עניין של זמן.

בבחירות לכנסת השש-עשרה נבחר כחלון לראשונה לכנסת מטעם מפלגת 'הליכוד' וכיהן כסגן יושב ראש הכנסת. מה שאפיין אותו באותן שנים היו עמדותיו הניציות בזירה המדינית: כחלון היה אחד המתנגדים הבולטים לתוכנית ההתנתקות במפלגת הליכוד. ב-2005, ערב ביצוע ההתנתקות, הוצע לכחלון על ידי ראש הממשלה דאז אריאל שרון להתמנות לתפקיד השר לקליטת עלייה. כחלון סירב. המתנחלים זכרו לו חסד: שנה לאחר מכן, בפריימריז לרשימת הליכוד, הוא הוצנח למקום הראשון.

3. כשרבים מחבריו נטשו את 'הליכוד' לטובת הקמת מפלגת 'קדימה' בהנהגתו של אריק שרון, נותר כחלון נאמן לנתניהו ולמשנת הליכוד המסורתית. 'הליכוד' ידע באותם ימים זמנים קשים. מנהיגותו של נתניהו נפגעה. כוחו של 'הליכוד' היה בנקודת שפל היסטורית. אך כחלון לא פרש ובהמשך אף מונה על ידי נתניהו ליו"ר מרכז 'הליכוד'. כחלון החל להמציא את עצמו מחדש.

בחודש מרץ 2009 מונה כחלון לשר התקשורת בממשלת נתניהו השנייה ושנתיים לאחר מכן ירש את תיק הרווחה מיצחק הרצוג כש'העבודה' פרשה מהקואליציה. בתקופת כהונתו כשר התקשורת קידם וביצע את רפורמת הסלולר שהובילה להגברת התחרות ולירידה במחירי הסלולר. בימי מחאת הקוטג' התבטא נתניהו בפני שרי הממשלה בשבחו והמליץ להם: "תהיו כחלונים ותמצאו פתרונות".

4. ערב בחירות 2012 הפתיע כחלון את המערכת הפוליטית כשהכריז כי הוא לוקח פסק זמן מהפוליטיקה. חבריו התקשו לעכל את הצעד שעשה, אולם היחסים העכורים בינו לנתניהו, ששיאם ראה אור ערב ההצבעה על התקציב בממשלה, הסבירו הכל. בהמשך הודיע כחלון על פרישתו מסיעת 'הליכוד'. נתניהו לא אמר נואש ובמהלך הבחירות הכריז כי יפקיד בידי כחלון את למרות המהמורות שהוערמו על אם דרכו, נחלץ כחלון ממבוכי התקציב בעור שיניו וצלח אותם מבלי להישרט פוליטית, כשגולת הכותרת מבחינתו הייתה בכך שלא אולץ להעלות מסים למרות נדיבות הלב שגילה בתקציבים הנוגעים ליוקר המחיה
מנהל מקרקעי ישראל לאחר הבחירות – דבר שלא עמד במבחן המציאות.

5. לאחר שנתיים מחוץ לפוליטיקה החל כחלון להמציא את עצמו מחדש כשהקים את מפלגת 'כולנו'. הקונספט: מפלגה חברתית הנטועה ימין-מרכז בנושאים המדיניים. על דגלו חרט את הורדת יוקר המחיה עם דגש על הורדת מחירי הדיור. למרות שבמשך שנים ייצג את הימין הניצי, בראיונותיו לעיתונות האשים את הליכוד בהקצנה ודומה היה כי הוא פוזל מרכזה וכדי לתפוס קהלי יעד נוספים.

לאחר הבחירות האחרונות התברר כי ההימור הצליח. כחלון צבר עשרה מנדטים ועם כינון הממשלה כבש את משרד האוצר. לעמיתיו במפלגה חילק את משרד השיכון, איכות הסביבה והוועדה לעניינים מיוחדים שמטרתה לאשר את הרפורמות בדיור שבהן הוא מאמין. והעיקר: מהמקום שבו הוא נמצא, הוא מסוגל להישיר מבט לנתניהו ולשחק את המשחק כשווה בין שווים.   

6. את יום אישור התקציב בסוף השבוע שעבר סיכם שר האוצר משה כחלון בסיפוק. בריאיון לתקשורת אמר כי אם רק 50% מהרפורמות שאושרו במסגרת חוק התקציב היו מאושרות לא היה מאושר ממנו. הוא צודק. למרות המהמורות שהוערמו על אם דרכו, נחלץ כחלון ממבוכי התקציב בעור שיניו וצלח אותם מבלי להישרט פוליטית, כשגולת הכותרת מבחינתו הייתה בכך שלא אולץ להעלות מסים למרות נדיבות הלב שגילה בתקציבים הנוגעים ליוקר המחיה ולרווחת המשפחות החלשות.

עשרת החודשים הבאים הם המבחן של משה כחלון. בחודשים הבאים הוא ייאלץ להוכיח לעם ישראל שמחירי הדירות צנחו פלאים. על כך הלך לבחירות, לשם כך כבש בסערה את משרד האוצר ואף דרש לקבל לידיו את כל המנגנונים העוסקים סביב כך. כל הצלחה תהיה שלו, כל כישלון יהא רשום על שמו. חובת ההוכחה עליו. ורק עליו.

---

מתוך מגזין ערוץ 7