יהודה משי זהב
יהודה משי זהבצילום: אביר סולטן, פלאש 90

זכות מיוחדת כנראה עמדה ליהודי האלמוני בשם מייקל אוסברן ז"ל שזכה שנעשה עבורו מאמץ טראנס אטלנטי בכדי למנוע את שריפת גופתו ולהבאתה לקבר ישראל.

הכל החל במוצ"ש האחרון אז הגיעה פניה ליו"ר זק"א יהודה משי זהב על יהודי בשם מייקל אוסברן שהיה מאושפז לצורך טיפולים בבית החולים בעיר דומגטי שבאי נגרוס (Negros) בדרום-מערב הויזאיאס. אחד מ-7,107 האיים הסובבים את פיליפינים במזרח אסיה ונפטר בבית החולים המקומי.

מאחר ולא נמצא מי שישלם את הוצאות האשפוז, הועברה גופתו לאחסנה בחדר המתים בכנסייה המקומית. ולפי הנוהל במקום באם בעוד כמה ימים לא יועבר תשלום על האשפוז, אמורה הכנסייה לשרוף את הגופה.

בימים האחרונים ארגון זק"א השקיע מאמצים לאתר קרובי משפחה של היהודי. בשלב מסוים אמרו שיש לו בת בלונדון, אך לשווא.

"באי נגרוס אין קהילה יהודית ולא בית חב"ד. אחרי מאמץ של חיפושים נמצא המושיע בדמותו של הרב ניר דוננפלד שליח חב"ד באי סבו הנמצא במרחק של עשר שעות נסיעה ושייט מהאי נגרוס", סיפר משי זהב.

בדברי נועם הצליח הרב דוננפלד לשכנע את אנשי הכנסייה לעכב את שריפת הגופה ולשמר את הגופה לפי ההלכה היהודית, מבלי להוציא את הדם וביצוע חניטה. לעומת זאת סירבה הכנסייה לשחרר את הגופה בלי 'תעודת פטירה' מבית החולים, שבלי תשלום עבור האשפוז והטיפול, הם סירבו להנפיק את תעודת הפטירה.

מי שנעתר לתרום את הוצאות הקבורה הוא רפי אהרוני, איש עסקים מהונג קונג, שהסכים לממן בעלות כוללת של אלפי דולרים את הוצאות בית החולים, האחסנה בכנסייה, חברה שתארוז ותכין את הגופה להטסה, ועלות הטסת הגופה למנילה, שם הוא אמור היה להיטמן בבית הקברות היהודי ללא תשלום.

לאחר שהמימון אורגן, יצא השליח הרב דוננפלד לדרך. "עברתי יומיים קשים מאוד, כמעט ללא אוכל ושינה, הנסיעה לאי נגרוס היתה אמורה לקחת קצת יותר מ-10 שעות, אוטובוס וכלי שייט. בפועל האוטובוס נתקע באמצע הדרך באמצע שום מקום, לקח שעות עד שהגיע אוטובוס חילופי, אי לכך פספסתי את המעבורת האחרונה,  באזור הנמל אין כלום באמצע הלילה, כך שנאלצתי להמתין בנמל עד הבוקר", סיפר.

לאחר השגת כל האישורים הנדרשים וההכנות הטכניות, הוטסה למחרת גופת היהודי האלמוני מייקל אוסברן ז"ל לקבורה בבית הקברות היהודי במנילה שבפיליפינים.