צפו: תרגיל מסכם בקורס רבש"צים

אחת לשנה מתקיים בבית הספר להגנת יישובים בבסיס האימונים לכיש של פיקוד המרכז קורס ייחודי המכשיר רבש"צים מכל רחבי הארץ לפיקוד על כיתת הכוננות ביישוב בו הם גרים.

הקורס נועד לתת לרבש"צים כלים למתן מענה ראשוני לאירוע טרור המתרחש סמוך לביתם עד להגעת כוחות הצבא לנקודה.

השבוע נערך התרגיל המסכם של הקורס אשר הכשיר כ-40 רבש"צים חדשים מצפון לדרום למילוי תפקידם, בו נדרשו להתמודד עם אירוע חדירת מחבל ליישוב.

הצלחתם של הרבש"צים בזמן אמת תלויה בהכנות ובלמידה המקדימה ועל כן מדמים בבית הספר את האירוע לפרטי פרטים מתוך רצון לבחון ולשפר את התנהלותם הכוללת הקפצה לאירוע למתן מענה ראשוני, זיהוי האיום וביצוע פעולות להסרתו תוך שמירה מתמדת על תושבי היישוב.

התרגיל דימה שיתוף פעולה בין כיתת הכוננות של היישוב, אותה מוביל הרבש"ץ, לבין כוחות הצבא אשר מגיעים לקבלת הערכת המצב מהרבש"ץ והמשך תפעול האירוע.

"הרבש"ץ נושא על כתפיו אחריות רבה ומורכבת בהובלת כיתת הכוננות", כך מסביר רס"ן צוריאל אביבי, מפקד בית הספר להגנ"ש. "הוא מהווה גורם מכריע בהערכת המצב, זאת על פי היכרותו עם השטח והניסיון אותו צבר".

בית הספר להגנ"ש בבא"פ לכיש הוקם בשנת 2003 על מנת לספק מענה מבצעי מיידי לאיומים שונים כשהמרכזי מביניהם הינו איום החדירה ליישוב. בית הספר בנה בזמן קצר תכנית למידה מורחבת להתמודדות עם אירועים אלו הכוללת אימוני כשירות לחימה וירי, סריקות אחר האויב והסרת האיום, כניסה למבנה מאויש ולוחמה בשטח בנוי.

ליבת העשייה של בית הספר הינה פיקוד המרכז אולם הכשרות מסוג זה מדגישות את המחוייבות שלו לאימון בכלל הגזרות והכנת הרבש"צים לרגע האמת גם בגבול עזה ולבנון.

בבית הספר ערוכים גם לחירום ומחזיקים יחידת מילואים שהופעלה בעופרת יצוקה וצוק איתן לטובת אימון הרבש"צים וכיתות הכוננות בעוטף עזה. בנוסף הכשירה ע"י מאמנים ומדריכים מקצועיים בתקופות אלה פלוגות מילואים וסדיר להגנה על היישובים.