ברלין
ברליןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

על אף המצב הביטחוני הקשה ביבשת וההחלטה האירופאית על סימון מוצרים מישראל, בימים האחרונים נפתח בברלין המרכול הכשר הגדול ביותר בגרמניה.

פתיחתו של המרכול, ששמו 'דיילי־מרקט' וגודלו כ־ 400 מ"ר, התאפשרה בזכות שיתוף פעולה יוצא דופן בין איש העסקים אסן מייתב, שאינו בן הדת היהודית, לבין יזמים בני הקהילה היהודית בעיר ובסיועו של רב הקהילה בברלין, הרב יהודה טייכטל.

המרכול, הממוקם במחוז שארלוטרבורג בליבה של ברלין, מוכר מוצרים כשרים בלבד שחלקם אף מיובאים מישראל. על אף המצב הביטחוני הקשה השורר באירופה ועל אף החלטת האיחוד האירופי על סימון והקריאה הציבורית להחרמת מוצרים המיוצרים מעבר לקו הירוק, נשמעים בעלי המרכול החדש אופטימיים: "אנחנו לא ניתן למצב הביטחוני לעצור אותנו", אומר יבגני בורט, ממנהלי מרכול 'דיילימרקט'. "זה לא מפחיד אותנו, זה גם לא מעניין אותנו. אנחנו לא יכולים לעצור את החיים בגלל הטרור".

גם בנוגע לשאלת החרם נשמעים בעלי המרכול נחושים שלא להיכנע לתכתיבים החדשים. מנהליו של ה'דיילי מרקט' מספרים כי למרות התגובות השליליות בנושא, הם אינם מתכוונים להפסיק למכור מוצרים המיובאים מהארץ. "יש לנו הרבה לקוחות שברגע שהם שומעים שהמוצרים מגיעים מישראל, הם חושבים שזה מגיע מהשטחים ומהססים לקנות. אנחנו עונים להם שזה לא מעניין אותנו ושאנחנו כאן כדי לעזור לכל אותם אלה שעבורם רכישת מזון כשר, היא משימה קשה ומסובכת".

"בברלין לא פשוט למצוא מוצרים כשרים", משיב איש העסקים מייתב לשאלה מה דחף אדם שאינו יהודי להקים את המרכול הכשר הגדול ביותר בגרמניה. "עד היום, כל אחד שרצה לקנות מוצרים כשרים נאלץ ללכת למספר רב של חנויות על מנת למצוא את המוצרים הללו.