מתקנים את העוול ההיסטוריה
מתקנים את העוול ההיסטוריהצילום: ישראל ברדוגו

אלפים הגיעו הערב (שני) לאירוע המרכזי לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ואיראן, ביוזמת השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל.

בערב מרגש, תחת הכותרת "געגוע לבית", ובהשתתפות מיטב מהאמנים יוצאי עדות המזרח, הובאו לראשונה סיפורן של קהילות יהודי ארצות ערב ואיראן בפומבי.

האירוע נפתח בדקת דומייה לזכר הנופלים בפרעות ובפוגרומים בארצות המזרח, לאחר מכן הוקרן סרט ובו הוצג סיפורן של קהילות היהודים בימי טרום הקמת המדינה ולאחריה.

בחלקו האומנותי של הערב עלו בזה אחר זה קובי אוז (תוניס), לירז צ'רכי (איראן), גלעד שגב (סוריה), חיים אוליאל (מרוקו), יאיר דלאל (עיראק), סגיב כהן (תימן), דקלה (מצרים), ריטה שלחון (לבנון) כאשר את הערב חתמו גיא זו-ארץ (לוב) ואנסמבל הפיוט.

השרה גילה גמליאל אמרה כי "הערב הזה בא כדי לתקן עוול היסטורי, לזכור מעתה ובכל שנה ושנה את סיפור היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן. אנו נפעל להחדרת מורשת יהודי ארצות ערב ואיראן למערכת החינוך הישראלית. כך שכל ילד במדינת ישראל ידע ויכיר את הפוגרומים והרדיפות שהתרחשו בארצות המזרח, בדיוק כשם שהוא יודע ומכיר את הפרעות בארצות אירופה".

השרה הוסיפה כי "כדי לסייע במאבק נגד שכתוב ההיסטוריה מצד העולם הערבי, מחובתה של ממשלת ישראל לכלול בדיונים בינלאומיים גם את סוגיית הפיצוי בגין אובדן רכוש של הפליטים היהודים ממדינות ערב ומאיראן. את המאבק הזה יוביל המשרד לשוויון חברתי".

בסוף דבריה, הכריזה השרה גמליאל לראשונה כי "בכוונתי לשכור שירותי חברה בינלאומית שתאמוד את שווי הרכוש היהודי בארצות ערב ואיראן. אומדן זה ישמש כר לתביעת פיצוי עתידית מארצות ערב ואיראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסרטון מיוחד שהוקרן באירוע כי "העלאת מורשת יהודי ארצות ערב ואיראן היא חלק מהעושר הלאומי שלנו. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הוא להנחיל את מורשת יהודי ארצות ערב כחלק מתכנית הלימודים".

עוד הכריז נתניהו כי "החל מהשנה הבאה והלאה, אעניק פרס ראש הממשלה לחקר מורשת יהדות ארצות ערב ואיראן. הפרס יינתן לחוקרים צעירים, שיוסיפו יידע ואור לנושא החשוב הזה שמאיר את תולדות עמנו ועתידנו".