צילום מסך מהסרטון שהוסר
צילום מסך מהסרטון שהוסרצילום מסך מיוטיוב

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, פנה אמש (שני) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לפעול לפסילת זכייתן של קבוצות מפלות במכרזים על קרקעות מדינה.

גלנט ביקש מוינשטיין לבחון בהקדם האפשרי את כל דרכי הפעולה החוקיות העומדות לרשות המשרד בנושא זה. דרישתו מגיעה בעקבות הסרטון הגזעני שפרסמה חברת הבנייה "באמונה" בו הוצגו דמויות ממוצא מזרחי באופן שלילי.

"שימוש בפרסומים סרי טעם, בעלי אופי גזעני, הינו דבר מגונה תמיד, ואולם אני סבור כי הוא מגונה במיוחד שעה שמדובר על זוכה במכרז שעניינו קרקע מדינה. על המדינה לאפשר מתן זכות בנייה בקרקעותיה, שהינן משאב יקר ומוגבל, אך ורק לגורמים המחויבים לשמירה קפדנית על זכויות היסוד להן מחויבת המדינה", הסביר גלנט.

נציין כי חברת "באמונה" הסירה אתמול מיוטיוב סרטון פרסומת לפרויקט אותו בונה החברה בשכונה החדשה ''כרמי גת" שבצפון קרית גת.

הסרטון מציג משפחה המדליקה נרות חנוכה, כשלפתע נכנסים שכנים המוצגים כאנשים ממוצא מזרחי, ועושים שימוש בנרות החנוכה כמנגל לצליית נקניקיה ומרשמלו. בעוד האירוע מתרחש חולמים בני המשפחה על הדלקת נרות משותפת עם שכנים דתיים ואשכנזים. הסרטון מסתיים בקטע קריינות בו מוזמנים הגולשים לגור בשכונה עם "שכנים כלבבם".

הסרטון עורר סערה ברשתות החברתיות, וביקורת קשה על המסרים הגזעניים שלכאורה מובעים בו, ותוך שעות ספורות הורד מהרשת.

יו"ר ברית יוצאי מרוקו בישראל ד"ר שמעון אוחיון תקף גם הוא את מפרסמי הסרטון. "אני מזועזע מכך שאנשים לא בוחלים בשום אמצעי כדי לקדם אינטרסים של החברה בראשה הם עומדים. עצוב מאוד שבחברה בישראל, שמתמודדת עם בניית רקמה עדינה ומיזוג בין עדתי ותרבותי, עדיין יש אנשים שמחזירים אותנו חמישים שנה אחורה, עלינו לדחות תופעות מסוג זה בשאת נפש ולהגיב בצורה חריפה על כל מעשה של פגיעה בקהילה זו או אחרת מעדות ישראל".

לדבריו, "דווקא כשחשבתי שבתוך הציבור הדתי- לאומי כבר אין יחס מפלה או משפיל באה המציאות וטופחת על פנינו, כנראה שאנחנו זקוקים לבדק בית בעניין זה".