נתניהו כותל חנוכה
נתניהו כותל חנוכהפלאש 90

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין דינה זילבר, שיגרה לאחרונה מכתב לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', בעקבות פניית נשות הכותל בעניין הדלקת הנרות המרכזית המתקיימת בכותל מדי ערב.

"מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים מחמת היותן נשים היא אפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה", כתבה זילבר.

זילבר אף ביקשה לקבל את רשימת המוזמנים הצפויים לקחת חלק בטקסים הללו.

בתגובה לקביעתה של זילבר אומר פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" ומומחה ליחסי דת ומדינה, "לא הכל משפט".

לדבריו, "חוות הדעת נשענת על יסודות משפטיים מוצקים, אך מתעלמת מכך שלצד השיקולים המשפטיים קיימים גם שיקולים אחרים. הפתרון הראוי אינו כפיית השתתפותן של נשים בטקס, דבר שיביא רק לריב ומדון וספק אם יצא מן הכוח אל הפועל, אלא ביטול מוחלט של טקס הדלקת הנרות ה'ממלכתי' בכותל המערבי".

פרופ' הכהן מציין, "אין שום מצווה מן התורה לקיים את הטקס ברחבת הכותל. 'פרסום הנס' יכול להיעשות גם על ידי הדלקת הנרות במקומות אחרים, ובעוד ש'פרסום הנס' – כמו הדלקת הנרות בכותל עצמה - הם לכל היותר הידור מדברי חכמים, גרימת שנאה ומדנים היא לכל הדעות 'מדאורייתא', מן התורה, ויש למנוע אותה".