השגריר דנון במהלך הכנס הלילה
השגריר דנון במהלך הכנס הלילהצילום: שחר עזרן

האו"ם ציין הלילה את גירושם של 850 אלף הפליטים היהודים ממדינות ערב, באירוע משותף של משלחת ישראל לאו"ם בראשות השגריר דני דנון, הקונגרס היהודי העולמי וועידת הנשיאים, ובהשתתפות השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל. באירוע נכחו בכירי הקהילה היהודית ודיפלומטים מרחבי העולם.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הצהיר כי המשלחת תדאג להעלאת המודעות לסדר היום העולמי. "נפעל להכרה עולמית בפליטים היהודים ממדינות ערב באו"ם, ונספר את סיפורם בפני העולם כולו".

בהמשך האירוע התייחס דנון לפער בין ההכרה הבינלאומית בפליטים הפלסטינים לבין ההכרה בפליטים היהודים, ואמר: "הסיפור שהוחבא במשך שנים יוצא אל האור - מדובר בתיקון עוול היסטורי כלפי יהדות ערב. כשגריר ישראל באו"ם אמשיך לפעול למען ההכרה בפליטים היהודים ממדינות ערב גם במוסד זה".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל הוסיפה: "אני עומדת כאן, בלב משפחת העמים, ומצהירה כי הגיע הזמן שהארגון זה יוציא את הסיפור שלנו לאור, הגיע הזמן שהצדק ינצח".  

"ב-65 שנים האחרונות, האו"ם וסוכנויותיו השונות השקיעו עשרות מיליארדי דולרים  על הפליטים הפלסטינים, ולא השקיעו אפילו אגורה על הפליטים היהודים, ומאז 1949, האו"ם העביר יותר מ-100 החלטות על הפליטים הפלסטינים ואפילו לא החלטה אחת על הפליטים היהודים ממדינות ערב", הבהירה השרה.

העיתונאי בן דרור ימיני סיפר את סיפורם הבלתי מוכר לרבים, של הפליטים היהודים ממדינות ערב.

"מדינה בת 600,000 תושבים, מדינה ענייה ורק בראשית דרכה, אשר  הצליחה תוך 3-4 שנים לקלוט כל כך הרבה פליטים, עמדה באתגר לא פשוט בכלל, טעויות נעשו, אבל בסופו של דבר, במבחן התוצאה, מדובר בהישג ענק עבור מדינת ישראל".

הכתב היהודי, דוד סוויסה, שמשפחתו גורשה ממרוקו הוסיף: "אנו חיים בעולם שבו כדי להיות פופולארי עליך להצטייר כחלש וכקרבן. ישראל בהרבה דרכים, היא הקרבן של ההצלחה של עצמה, כי היום, אם תצטייר כחזק ומצליח, לא תזכה לסימפטיה מהעולם".

"קשה לרבים לעכל את הרעיון שגם אנחנו היינו קרבנות. בסיפור של הנכבה היהודית, אני מתחבר לרעיון שישראל גילתה את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אתגר הפליטים", הוא מסכם.

מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר, אמר שאחת הסיבות שהנושא אינו בסדר היום הבינלאומי הוא עיוות המציאות של האו"ם. "הנרטיב האנטי ישראלי שמהדהד באו"ם, מעודד את המשך הסכסוך במזרח התיכון. המשבר הישראלי-פלסטיני לא ייפתר אלא אם הקהילה הבינלאומית תתחיל לדבר בכנות על מה שהתרחש במציאות".

ראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארה"ב, מלקולם הונליין, סיכם והבהיר: "אסור לנו לשכוח את האירועים והלקחים מאותה תקופה. על העולם לזכור את הפליטים היהודים, אותם פליטים שהוא ניסה לשכוח ולהפוך לבלתי נראים".

מדובר באירוע השלישי שמשלחת ישראל לאו"ם מקיימת השנה לציון הפליטים היהודים ממדינות ערב.