ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ביוזמת סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, משרד החוץ מתעתד להפיץ מסמך רשמי מטעם מדינת ישראל שיציג לראשונה עמדה מגובה משפטית, לפיה ההתיישבות הישראלית מעבר לקו הירוק חוקית לגמרי, ואינה עומדת בסתירה גם לחוק הבינלאומי.

במסמך, המהווה חוות דעת משפטית מטעם המשרד שעתיד להיות מופץ לכל שגרירויות ישראל, ולעבור לידי מנהיגים בעולם, נכתב בין היתר כי "ניסיונות להציג התיישבות יהודית ביהודה ושומרון (בגדה המערבית) כבלתי חוקית וכ-'קולוניאלית' מתעלמים ממורכבות הסוגיה, מההיסטוריה של הארץ ומהנסיבות המשפטיות הייחודיות של המקרה".

נכתב בו עוד כי לישראל יש "תביעות קניין תקפות ביחס לשטחי יהודה ושומרון", וזאת בגלל שהשטח "לא השתייך לאף ריבון חוקי" ובשל העובדה שהשטח לא היה תחת ריבונות לגיטימית של מדינה כלשהי ושהוא נכבש ב"מלחמת מגן". עוד טוען המסמך כי הטענות על קולוניאליזם אינן תקפות בשל "זיקה יהודית בת אלפי שנים לשטח".

עוד מצויין בחוות הדעת המשפטית כי "ההסכמים הבילטרליים בין ישראל לפלסטינים קובעים באופן ספציפי כי ההתנחלויות נופלות תחת סמכות ישראלית מוסכמת ובלעדית עד להתממשות תוצאות מו"מ לשלום, ואינם אוסרים על פעילות התנחלות".

במסמך נכתב גם כי ההתיישבות ביהודה ושומרון הוקמה כדת וכדין, על פי כל הכללים המשפטיים, ויש בו אפילו התייחסות לעקירה מגוש קטיף, שלגביה נאמר שהיא תוצאה של החלטה פוליטית, ולא של ציות לחובה משפטית בינלאומית.

מדובר בנייר עמדה בנושא, שעודכן לראשונה מאז שנת 2001. בסביבתו של ראש הממשלה לא מתייחסים למסמך, אבל במשרד החוץ טוענים כי נתניהו יודע ותומך בחוות הדעת.