מירי רגב
מירי רגבצילום: חזקי עזרא

המשנה ליועץ המשפטית לממשלה יוצאת לקרב מול שרת התרבות מירי רגב: עו"ד דינה זילבר שלחה מכתב תגובה ליועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח בנוגע לפסטיבל "סרטי הנכבה" שיתקיים בסוף השבוע בסינמטק בת"א, ובו היא טוענת שהשרה פועלת בנושא בחוסר סמכות.

זאת, לאחר שרגב הקימה צוות בדיקה מקצועי לבחינת החשש כי הסרטים המוצגים, אינם עומדים בחוק ומעודדים הסתה נגד ישראל. נקבע כי חברי הצוות שיגיעו לצפות בסרטים יהיו מהמועצה לביקורת סרטים.

אגב, גם בשנה שעברה בחנה השרה אפשרות להפחית תמיכה תקציבית בעקבות פסטיבל הסרטים הזה.

השרה רגב ציינה כי "אסור לנו כאחראים על הקופה הציבורית לעצום עין כשיש חשש ולו הקל שבקלים שמפרים חוק במדינת ישראל. עלינו לבחון את הדברים ברמה המקצועית ולהתריע אם אכן יתגלה צורך, ולדאוג שכספי ציבור לא יופנו להסתה כנגד המדינה".

זילבר כתבה בתגובה לתלונה נגד המהלך כי "מהוראות החוק עולה ששר האוצר רשאי לקבל החלטה על הפחתת תמיכה, לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי למשרד האוצר בדבר התקיימות עילות ההפחתה המנויות בחוק".

היא גם טוענת כי "החוק קובע את הרכבו של הצוות המקצועי, אשר שר האוצר הוא שאחראי על מינויו, ואשר עליו לכלול עובד ממשרד המשפטים, ממשרד האוצר ומהמשרד הרלבנטי, קרי משרד התרבות והספורט. לאור הוראות החוק הברורות, זה הצוות המקצועי היחיד המוסמך להמליץ לשר האוצר בנוגע להפחתת תמיכה, ולא ניתן לקבל החלטה בעניין מבלי שהצוות יתכנס ויגבש המלצותיו".

"לאור הבהרת הסמכויות הנתונות לשרה בעניין הפעלת סעיף 3ב, אין מניעה משפטית כי צוות מטעמה יסייע לה בגיבוש עמדתה בנושא, אשר כזכור נדרשת לשם הפעלת סמכות שר האוצר", מסכמת זילבר.

לדבריה, "ברור כי הצוות המוסמך היחיד שיכול לגבש המלצות בעניין לשר הרלוונטי לקבלת ההחלטה, קרי שר האוצר – הוא הצוות אותו ימנה שר האוצר עצמו, אם וכאשר ימצא לנכון לעשות זאת בהתאם להוראות החוק". זילבר מציינת שחוות דעת ניתנת בתמיכת היועץ ויינשטיין.

ממשרד התרבות נמסר בתגובה לדברי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי "כפי שקבע היועץ המשפטי לממשלה במכתבו מהיום, בסמכותה ובאחריותה של שרת התרבות למנות צוות בדיקה מקצועי שיצפה בסרטים ויגיש ממצאים והמלצות לעיונה - וכך יעשה".

"בהמשך להמלצות הצוות והגורמים המשפטיים במשרד התרבות, השרה רגב תחליט האם נדרש לפנות למשרד האוצר ולהציג בפניו את הממצאים", לשון הודעת המשרד.

"כפי שכבר הובהר בהודעת השרה לתקשורת באשר להליך הפנימי הנ"ל - הפניה למשרד האוצר בשנים קודמות הייתה על דעתם, בתמיכתם וביוזמתם של היועצים המשפטיים במשרד התרבות והספורט אך ללא ביצוע הליך פנימי מקצועי מקדים. ההבדל הוא שהשנה השרה רגב דרשה שהפניה למשרד האוצר תעשה רק לאחר בחינה מעמיקה ויסודית הכוללת צפייה בסרטים וחוות דעת מקצועיות".