קרי בנאומו בפורום סבן
קרי בנאומו בפורום סבןצילום: ראלף אלסוונג

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי טוען כי "אם הפיתרון של המצב הישראלי-פלסטיני יהיה מדינה דו לאומית, לא יובטח שישראל תהיה יהודית ודמוקרטית".

הוא תהה מה יקרה במצב כזה. "האם לא יהיה רוב יהודי? איך תינתן זכות ההצבעה לערבים ובאיזה מעמד הם יהיו? איך יגיב העולם אם תהיה אפליה כלפי האזרחים הערבים?".

בפורום סבן אמר קרי כי האמריקנים מעוניינים לראות שיש רצון אמיתי בשני הצדדים ללכת לשלום. לטענתו, גם מדינות אחרות באיזור, ובהן מצרים ומדינות המפרץ יהיו מוכנות להתכנס לוועידה בינלאומית ולקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל, לכשתיפתר הסוגייה הפלסטינית.

הוא מתח ביקורת מרומזת על ראש הממשלה וציין כי "נתניהו הבהיר שהוא תומך בתוכנית שתי המדינות, אבל שרים בממשלתו מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית".

הוא אמר כי הוא אינו בטוח שישראל מעוניינת במצב שעלול להיווצר, אם הרשות הפלסטינית תתפרק. לטענתו האחריות במצב הזה תעבור לישראל, ולא ברור אם תוכל להתמודד איתה, כלשונו.

"צריך לחזק את עבאס, כי היחלשותו מסוכנת לישראל", אמר קרי על יו"ר הרשות אבו מאזן וציין כי מחוות ישראליות לא יפגעו בביטחון ישראל. "אין למחוות השפעה על הביטחון הישראלי, אבל דווקא ההתנחלויות הן אלו שגורמות לתהות לאן ישראל מכוונת". עם זאת הוא גם מתח ביקורת חריפה על יו"ר הרשות הפלסטינית ועל ההסתה שלו.

קרי סיכם ואמר: "אנחנו מחוייבים להבטיח שישראל תמשיך להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית וגם שהפלסטינים יוכלו להתקיים בכבוד. כל זה יושג רק במשא ומתן בין הצדדים, שצריכים לעשות החלטות קשות, ולהפגין אומץ רב".