לפיד בפורום סבן
לפיד בפורום סבןצילום: Ralph Alswang

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, פרסם היום (ראשון) מאמר בעיתון ההפינגטון פוסט בארה"ב תחת הכותרת "היום שאחרי".

לפיד מציג במאמרו את תוכניתו המדינית להיפרדות מהפלסטינים תוך כדי שמירה ברורה על האינטרסים הבטחוניים של מדינת ישראל ומציע להחליף את השיח משיח של שלום ודו קיום לשיח של היפרדות ובטחון כדרך לקדם את ההפרדות.

לפיד פותח את מאמרו בטענה כי המאבק מול דאע"ש מזכיר היום לעולם את העקרון שישראל מנסה להסביר כבר לא מעט שנים: הדרך היחידה לנצח את הטרור, היא לייצר לו תחליף יציב בשטח.

לדבריו, "ישראל תיאבק בגל הטרור הזה בנחישות ובעוצמה ותנצח אותו, אבל היא צריכה גם לעצב לעצמה אסטרטגיית סיום ליום שאחרי. לפני כחודשיים הצגתי בפני אזרחי ישראל תוכנית שמטרתה היפרדות מן הפלשתינים דרך כינוסה של ועידה אזורית, כיריית הפתיחה להסדר אזורי כולל".

לפיד מוסיף, "היתרון ביוזמה הזאת הוא שהיא לא מדברת רק על הסדר עם הפלשתינים, אלא על יחסים נורמליים - מדיניים וכלכליים - עם העולם הערבי כולו. הפרטים אולי מורכבים, אבל השאלה העומדת מאחוריהם פשוטה: האם ישראל רוצה להמשיך לחיות עם 3.5 מליון פלשתינים או שהגיע הזמן להיפרד מהם ולהבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית?".

לפיד מציג במאמרו את האסטרטגיה אותה הוא מציע שתביא להיפרדות מהפלסטינים: "התשובה היא היפרדות. במהירות ונחישות האפשרית. המטרה של כל מאמצינו נשארה זהה- שתי מדינות לשני עמים. אבל היעדים השתנו. אנחנו צריכים לעבור משיח על שלום ודו קיום לשיח של היפרדות ובטחון".

לפיד מדגיש במאמרו את החשיבות של שמירת האינטרסים הבטחוניים של מדינת ישראל בכל תהליך שיקודם במטרה להיפרד מהפלסטינים, "התשובה בעיני ברורה, להיפרד, ומה שיותר מהר והחלטי. אלא שיש גם הסתייגות אחת: ברמה האזרחית, ההפרדה צריכה להיות חדה וברורה. ברמה הצבאית, אנחנו לא יכולים פשוט לקום ולעזוב, מפני שאז החמאס יעלה לשלטון ויבנה על גבולנו המזרחי את מדינת הטרור האיסלאמית הפרטית שלו. הפתרון הוא שהתיאום הבטחוני המתקיים היום – במסגרתו יכול לפעול צה"ל בכל מקום בגדה – יצטרך להמשך גם אחרי ההיפרדות".