משה כחלון
משה כחלוןצילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

שר האוצר, משה כחלון, בשיתוף סגן שר האוצר, יצחק כהן, החליט על מתן הטבות ליוצאי צפון אפריקה ועיראק, מתוך הכרה בסבלם כמי שחוו התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה, ולאור העובדה שאינם זכאים לתגמולים או להטבות לפי חוק נכי רדיפות הנאצים או חוק הטבות לניצולי שואה.

כמו כן החליט השר להכיר במי שביצע עבודות בכפייה כזכאים לזכויות של נכי רדיפות הנאצים.

מדובר בצעדי סיוע שננקטו לפנים משורת הדין ובשים לב לגילן המתקדם של האוכלוסיות: ליוצאי מרוקו ואלג'יריה שסבלו הגבלות בתחומי חיים שונים במסגרת שלטון וישי בתקופה הרלוונטית, וכן ליוצאי עיראק שחוו את אירועי הפרהוד ובמסגרתם סבלו ממעשי אלימות שננקטו נגדם או שחזו במעשי אלימות.

הללו יהיו זכאים, לפנים משורת הדין, למענק הטבות שנתי בסך 3,600 ש"ח ולפטור מלא ברכישת תרופות מרשם הכלולות בסל שירותי הבריאות.

בנוסף, הוחלט כי מי שביצע עבודה בכפייה, על פי צו שלטוני שהוצא נגד יהודים, במשך תקופה רצופה ומשמעותית והיה צפוי לעונש לולא ביצע אותה, ואשר אילולא עלה לאחר 1.10.1953 היה זכאי לתגמולים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים - יהיה זכאי, לפנים משורת הדין, לכל הזכויות להן זכאים נכי רדיפות הנאצים.

שר האוצר, משה כחלון: "ההטבות שיוענקו מעתה גם ליוצאי מדינות צפון אפריקה ועיראק יאפשרו להם לחיות את חייהם בכבוד הראוי. בתיקון זה אנו מבהירים כי גם מי שלא נפגע באופן ישיר מהשלטון הנאצי, הושפע מהדי השנאה ולכן נמצא בעינינו כזכאי לסיוע זה. לכבוד הוא לי לתקן עוול היסטורי זה עבור החברה הישראלית ועבור בוגריה בפרט''.