יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת קיימה דיון לציון יום יציאתם של יהודים מארצות ערב ואיראן, זאת בעקבות חוק שיזמו בכנסת הקודמת חברי הכנסת לשעבר שמעון אוחיון וניסים זאב.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר בפתח הדיון, "למרות חשיבותו הגדולה לדיון המתמשך בסכסוך הישראלי-ערבי, הנושא נדחק על פי רוב לשולי הדיון, אולי שלא במקרה".

"כמעט בכל ויכוח על שאלת ההסדרה הראויה בינינו לבין האוכלוסייה הערבית או הפלסטינית בישראל, חוזר ונשנה המרכיב של הפליטים - אותם ערבים  שהתגוררו בעבר בערים ובכפרים שבתחומי ישראל, בעיקר לפני מלחמת העצמאות, וברחו או גורשו מהם".

"ההנהגה הפלסטינית איננה מרפה מדרישתה להכרה בהם; דרישה, שסיכלה עד היום כל משא ומתן אפשרי, גם כשהיו כאן ממשלות שהביאו בפניהם הצעות מפליגות ביותר. מופרזת ככל שתהיה, דרישה זו גם עושה עוול בכך, שהיא מתעלמת מהצד השני של המשוואה - מהפליטים היהודים שהתגוררו במדינות ערב וגורשו משם".

אדלשטיין הציג נתונים לפיהם בשנת 1948 התגוררו במדינות ערב וּצפון אפריקה מעל 850 אלף יהודים, בקהילות רבות, ועד שנת 67' נעלמו כמעט כליל כל הקהילות הללו. "רוב הפליטים היהודים נעקרו, אם כן, מאדמות מולדתם, בהן התגוררו במשך מאות שנים - לפני הכיבוש המוסלמי, דהיינו בטרם באו הערבים לאזורים אלה במאה השביעית לספירה".

"מן הראוי כי בבואנו לקיים דיון רציני ומקיף על זכויות היסטוריות וטבעיות; כשמקוננים על נישול ועל פליטים- זה לא יכול לבוא רק מן הצד האחד. פליטים יש לא רק אצל הפלסטינים".

"הדיון הזה מתקיים כאן היום, ולא בפעם הראשונה, כדי להזכיר שאי אפשר לשכתב ללא הרף את ההיסטוריה. אם דנים ברצינות בפיצוי מוסרי והיסטורי של מי שסבל מגירוש, נישול וקיפוח - לכל הפחות, הבה נעלה לדיון את גורלם של מאות אלפי היהודים יוצאי מדינות ערב, אירן וצפון אפריקה".

השר סילבן שלום הוסיף כי "כמו שאנחנו תובעים את רכוש יהודי גרמניה ללא קשר לערביי ישראל, כך אנחנו דורשים את רכוש יוצאי מדינות ערב".

"לקשור בין שני הדברים זה דבר לא נכון ואין צורך לעשותו. כשהייתי ילד קטן חשבתי שהמילה גולה מתייחסת רק ליהודי אירופה כי לא הייתה מספיק התייחסות בספרי הלימוד. אני חושב שצריך לעשות יום בשנה לציון יציאת היהודים מארצות ערב ואיראן", אמר השר שלום.

השרה גילה גמליאל ציינה כי "באו"ם העבירו מאות החלטות בנושא הפליטים הפלשתינים, הקימו את אונר"א והשקיעו כספים רבים. הפליטים היחידים בעולם שמוגדרים לא רק הם אלא כל הדורות של הצאצאים שלהם הם הפליטים הפלשתינים. מערכת החינוך כשלה והנושאים האלה לא נלמדים במדינת ישראל ואנחנו הולכים לשנות את זה

"אנחנו במדינה התמודדנו יחסית טוב אבל עדיין כשאנחנו רואים את הפערים בחברה שלנו ושמרבית הפוטנציאל הכלכלי של יוצאי ערב לא ממומש, חובה על ממשלת ישראל לפעול למען דרישת הזכות הקניינית שלהם", סיכמה גמליאל.