ניסוי חץ הבוקר
ניסוי חץ הבוקרצילום: משרד הביטחון

מנהלת 'חומה' במפא"ת שבמשרד הביטחון, עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDAׂׂׂ) ביצעו הבוקר ניסוי יירוט מוצלח ראשון של מיירט 'חץ 3', טיל חדשני המיועד ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה.

הניסוי בוצע משדה הניסויים במרכז הארץ, בהובלת התעשייה האווירית ובהשתתפות חיל האוויר.

לאחר שיגור המטרה גילה אותה מערך המכ"מים של מערכת החץ, העביר את נתוניה אל מרכז ניהול הירי אשר ניתח אותה וביצע תכנון מלא ליירטה. עם השלמת התכנון שוגר מיירט 'חץ 3' לעבר המטרה.

ממשרד הביטחון נמסר כי מיירט 'חץ 3' ביצע את כל שלבי הטיסה על פי התכנון, והשמיד את המטרה. היירוט עצמו התבצע בחלל.

בשל שיקולי בטיחות הנובעים מיירוט טיל בגובה רב, נעשה בניסוי זה שימוש במטרה דלת רסיסים, שנישאה על גבי טיל מטרה ממשפחת האנקורים.

בניסוי השתתפו נציגי ה-MDA האמריקני והתעשיות המעורבות בפיתוח מערכת הנשק. הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק ומיירטי ה"חץ" הוא מפעל מל"מ של התעשייה האווירית אשר פועל בשיתוף חברת אלתא - חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, האחראית על מערך הגילוי המכ"מי.

חברת אלישרא מבית אלביט מערכות פיתחה את מערכת ניהול הירי וחברת רפאל פיתחה את טיל המטרה. חברת בואינג (Boeingׂׂׂ) שותפה לתע"א/מל"מ בפיתוח וייצור חץ 3.

מערכת חץ היא מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית, שאת פיתוחו מוביל משרד הביטחון באמצעות מפא"ת/ מנהלת "חומה". מערך ההגנה הרב שכבתית מתבסס על ארבע שכבות הגנה: מערכת 'כיפת ברזל' (מבצעית), מערכת 'שרביט קסמים' (בשלבים סופיים לפני פריסה מבצעית), מערכת 'חץ 2' (מבצעית) ומיירט "חץ 3" (בפיתוח).

הצלחת הניסוי הוא אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה נגד איומים קיימים ועתידיים בזירה. יודגש כי מדובר בניסוי נוסף ומתוכנן בתהליך הפיתוח.

בעתיד צפויים ניסויי יירוט נוספים עם מיירט "חץ 3" שהוא את שכבת ההגנה העליונה למדינת ישראל, עד להפיכתה למבצעית.