הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

הקול והטעם.

"ראיית" הקול ו"שמיעת" הטעם, גילוי הסולם הפנטטוני.

אורי (אוריאל) אהרן.

ירושלים, מוסד ביאליק,

תשע"ו. 365 עמ'.

(02-6783554)

בספר הזה הוא מנסה לברר את המשמעות התרבותית והדתית של מנגינת התורה הקדושה, ואת תפקידה ההיסטורי בשימור התרבות היהודית-מקורית של הקהילות בגלות.

המחבר נכנס גם לבירור התפתחות נגינת טעמי המקרא במשך הדורות, כשהוא מתמקד בקהילה הטדסקית – קבוצה של יהודים מדרום גרמניה שעברה לצפון איטליה בשלהי המאה הט"ו, ושמרה על תרבותה הנדירה ועל זהותה הנפרדת ונגינתה המיוחדת דורות רבים, עד להתפרקות הקהילות הללו סמוך לדורנו.

מדובר במחקר היסטורי-מוזיקלי-תרבותי שהוא עבודת חיים, שאחד מחידושיה הוא גילוי הבסיס הפנטטוני (המבוסס על חמישה צלילים באוקטבה) של נעימת טעמי המקרא המשותף לרוב עדות ישראל.

*****

צֹהר.

כתב עת תורני בענייני חברה, משפחה, דת ומדינה. לח.

עורך: הרב ד"ר יוסף שרעבי.

לוד, ארגון רבני צהר, תשע"ה. 271+14 עמ'

([email protected])

ארגון רבני צהר מאגד בתוכו רבנים מהגוון הדתי-לאומי המתון יחסית. את הכותרות בנושאים הלכתיים-ציבוריים חדשניים שעוררו חדשים לבקרים כמה מראשי צהר, עושים בשנים האחרונות רבני ורבניות הארגון הרדיקלי יותר 'בית הלל', והרבנים הרבים המאוגדים ב'צהר' פועלים בשטח במיזם הנישואין – להנגשה ולקירוב זוגות לא-דתיים לנישואין על פי ההלכה; במיזם הגיור – לקירוב משפחות של מתגיירים, בהפצת תורה ברחבי הארץ ובנושאים חשובים אחרים.

בד בבד כתב העת 'צהר' שהיה רדום כמה שנים קם לתחייה, והוא מלא וגדוש חומר חשוב ביותר ועוסק בעיקר בתחומים שבהם רבני הארגון נפגשים בעבודת הקודש שלהם: הזמנת חילוני ללימוד תורה בחג כאשר סביר להניח שיגיע ברכב, בניית במה שמונגשת לנכים בבית הכנסת, עדכון נוסח הסליחות האשכנזיות והתאמתן לימינו, "הסכם מאהבה" קדם-נישואין, עדות חילוני בחופה, תהליך בחירת רב על פי ההלכה, דרך ה' והמוסר הטבעי ועוד.

*****

מדרך עץ החיים.

קובץ חמישי.

מאמרים של רבני ותלמידי ישיבת דרך חיים, מסכת סנהדרין.

שעלבים, תשע"ו. 301 עמ'

(9276744‑08)

ישיבת דרך חיים היא אחת מהישיבות הקטנות הלאומיות שפורחות בשנים האחרונות במרחבי החינוך הדתי העל-יסודי. הרעיון הוא שאיכות החיים התורניים בישיבה הקטנה תהיה שונה גם מישיבות תיכוניות טובות ותורניות, גם אם על הדרך ובמינון נמוך לומדים הנערים בשנה הרביעית ("שיעור ד") לבגרות בתיאום עם הישיבה התיכונית הסמוכה.

אחד מפירות רמת הלימוד הגבוהה הוא החוברת האיכותית שמוציאה הישיבה לאור כל שנה – חידושים וסיכומים וביאורים על המסכת שנלמדה בשנה הקודמת, והפעם – מסכת סנהדרין. אחרי מאמריהם של נשיא הישיבה הרב יעקב אריאל שליט"א ואחיינו ראש הישיבה הרב מתניה אריאל, מופיעים בחוברת עוד למעלה משלושים מאמרים העוסקים בענייני הלכה ואמונה ותנ"ך וחינוך.

[email protected]