כדאי לשקול עמותות, כמו "רגבים", שדואגות לתודעה הלאומית ולהתמודדות במאבק הפנימי
כדאי לשקול עמותות, כמו "רגבים", שדואגות לתודעה הלאומית ולהתמודדות במאבק הפנימילוגו התכנית

חנוכה הוא החג שחוגגים גם החילונים ביותר – יותר מכל חג אחר. גם מי שאינו חוגג את ליל הסדר וראש השנה ומטייל בחו"ל ביום כיפור סביר שידליק נרות בחנוכה, גם אם לא ידקדק בכל הברכות.

באופן פרדוקסלי, סיפור החג מתחיל כידוע במחנה הלאומי בהנהגת החשמונאים, שבחר להתחיל את מאבקו דווקא נגד המתייוונים, האנטי-יהודים והאנטי-לאומיים של אז. לא קשה לראות את ההקבלה לימינו.

בין אם יש בכך רק צחוק הגורל או גם מסר אסטרטגי או מיסטי כלשהו, מי שרוצה להתחבר לדרכם של החשמונאים פרט לשירי החג, אמור ללכת בעקבות הכלל הבסיסי שהביא לניצחונם: המאבק באויב הפנימי תחילה. אולם היישום צריך כמובן להתאים לימינו. לא מלחמה בחרב, כבעבר, אלא בהתאם לזירה הנוכחית – התקשורתית-תדמיתית, ומעל לכול התודעתית. המלחמה היא בין נרטיבים ותפיסות עולם ולא בין בני אדם. המאבק הוא למעשה על לבם והבנתם של אנשים.

לצורך מלחמת החשמונאים המודרנית, צריך ראשית לאבחן מה הם הנרטיבים שאנו מתמודדים מולם, ואז לבחור את דרך המאבק.

יש שיגדירו את תיאוריות השמאל כמתיוונים. אמנם יש קורלציה ביניהם, אבל לצורך הזהירות על ההשוואה להיות מדויקת יותר. תיאוריות ההתייוונות המודרניות הן בעיקר אלו שמהוות קרקע למלחמתם התודעתית של מי ששואפים להשמדת ישראל. אחד הכלים החזקים המשמשים לכך הוא מכבסת המילים שנועדה בן השאר להמעיט מהחומרה המוסרית של הטרור. דיווח על הרוגים בפיגוע במקום נרצחים בפיגוע הוא דוגמה לשימוש במכבסת מילים שעשויה להיות אף בלתי מודעת.

המאבק יתמקד אפוא בהקפדה על אי שימוש בלקסיקון מכבסת המילים, בהפסקה מוחלטת של צריכת אמצעי תקשורת שמטמיעים את ההתייוונות הזאת ובצריכת מדיה תחליפית במקומם. כמו כן, אם נפל לידכם מידע תקשורתי, או שאתם מעוניינים לפרסם מודעה, חשוב לעשות זאת רק באמצעים החלופיים. כדאי גם להעדיף מוצרים של מי שמפרסמים באותם אמצעי התקשורת.

בעניין בחירת מוזיקאים ואמנים, כדאי להיות מודעים למסרים הגלויים והסמויים של יצירותיהם ולשקול את הבחירה גם בהתאם לכך. ובבחירת העמותות שאנחנו תורמים להן, כדאי לשקול גם כאלה שדואגות לתודעה הלאומית ולהתמודדות במאבק הפנימי (למשל עמותות כמו 'חננו', האגודה לזכות הציבור לדעת, 'רגבים', 'זכויות האדם ביש"ע' ועוד).

בקיצור, מאבק בדרכי שלום ובהתאם לחוק ולמוסר, אבל גם עם אפקטיביות גדולה יותר מכל פעולה אלימה, שרק מזכה את הצד השני בנקודות קרדיט רבות.

כך אולי אפשר ליישם בימינו אלה את דרכם של החשמונאים, שהבינו כבר לפני יותר מאלפיים שנה שהתנאי ההכרחי לניצחון על אויב חיצוני הוא נטרול הכוחות ההרסניים מבפנים.