פרופסור אבי שמחון
פרופסור אבי שמחוןצילום: ערוץ 7

מינויו של פרופ' אבי שמחון ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה עורר סערה בקרב חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שטענו כי מדובר במינוי פוגעני.

לפני חמש שנים פרסם שמחון מאמר ב'דה מרקר', תחת הכותרת "משפחה עם 8 ילדים היא חטא" ועורר סערה. שמחון במאמרו תהה מדוע "איננו כמו שוודיה, פינלנד ודנמרק, ומהי תקרת הברזל שמונעת מישראל להצטרף לעשר או חמש עשרה המדינות המשגשגות בעולם?" וענה כי "הסיבה נעוצה בעובדה שבישראל שתי קבוצות גדולות – חרדים וערבים – שמשקלן גדל במהירות ושבתוך עשורים מעטים ייהפכו לרוב, הנבדלות כמעט לחלוטין משאר הכלכלה.

"כיום שתי הקבוצות הללו מקבלות כמחצית מתקציב החינוך, פשוט מפני שרוב הילדים בחינוך היסודי נמנים עמן, אך לשתיהן מערכות חינוך נפרדות שהישגיהן נופלים באופן משמעותי מאלה של מרבית המדינות המפותחות.

בתגובה פנה ח"כ אייכלר למזכיר הממשלה כדי שזה יעביר מסר חריף לנתניהו. "אינני יודע מי נתן עצת אחיתופל למנות שונא משפחות ברוכות ילדים כאבי שמחון ליועץ כלכלי", אמר אייכלר. "יש זעם גדול בציבור משפחות ברוכות הילדים. נתניהו חייב לדרוש מאבי שמחון להתנצל בפומבי על דבריו המתועבים נגד משפחות ברוכות ילדים".

גם ח"כ אורי מקלב תקף את המינוי. "זהו מינוי שגוי ואינו מתאים. שמחון הינו מהשבעים שלא רק שאינם חשים את הרעבים והעניים, אלא אף סוברים שהעניים מונעים מהם להיות מדושנים יותר. בעלי הדעות הללו הינם אנוכיים, מנותקים ואכזרים. מינוי של יועץ כזה בממשלה חברתית היא מינוי בלתי מוצלח. ראש הממשלה נכשל לאחרונה בכמה מינוים בהם תמך ומינוי זה הוא כנראה הגרוע שבהם".

גם מהאופוזיציה נשמעו קולות מחאה. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), פנה לרוה"מ בבקשה שלא למנות את שמחון לתפקיד בשל התבטאויותיו בעבר נגד העולים מחבר העמים.

ב-2010 התבטא פרופ' שמחון בחריפות נגד העולים ואמר כי "אם קלטנו אותם אז למה שלא נקלוט את המסתננים מאפריקה? גם הם ישמחו לעבור הליך גיור מזורז". למרות התנצלותו המשיך להטיף נגד החשיבות הכלכלית של העלייה.

ח"כ פורר אמר כי "לא ראוי שאדם כזה יעמוד בראש המועצה הלאומית לכלכלה של מדינת ישראל, כשמעבר לכך שהוא לא מבין את החשיבות המהותית בעידוד העלייה ברור שהוא גם לא מבין שצמיחתה מושתתת על גלי העלייה השונים ושהעלייה אליה מהווה אבן יסוד בקיומה ובעתידה של המדינה. אני קורא לראש הממשלה לשקול שוב את מינויו של שמחון לתפקיד".

ואילו חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה כי "שמחון הוא קפיטליסט מיושן עמוס קלישאות שאבד עליהן הכלח, שונא עניים בכלל וחרדים בפרט. דרך מעניינת של נתניהו לצחוק עלינו ועל דו"ח העוני".