מחזק. הרב דרוקמן והשר בנט
מחזק. הרב דרוקמן והשר בנטפלאש 90

מתקפה ספג שר החינוך נפתלי בנט מצידם של רבנים מובילים בציונות הדתית ומצידו של הרב הראשי, הרב דוד לאו, בעקבות ביקורו בבית ספר קונסרבטיבי במהלך ביקורו האחרון בארה"ב.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבות בני עקיבא, על הביקור והביקורת.

כבר בפתח דבריו מעיר הרב דרוקמן ומעריך כי מאחורי הביקורת שהוטחה בשר בנט מסתתרים אינטרסים זרים, "יש כנראה כאלה שיש להם עניין בכך", אומר הרב המספר כי בירר דברים שהוטחו בשר בנט כאילו בשמו של הרב יעקב אריאל וגילה שלא היו דברים מעולם.

"הראו לי דברים שהתפרסמו בשם הרב אריאל. ביררתי אתו", מספר הרב דרוקמן, "הוא לא התייחס לעניין בכלל. הוא התייחס רק לעניין של רפורמים ורפורמה, ועשה הבחנה בין התייחסות לרפורמה לבין התייחסות לרפורמים. הוא בכלל לא התייחס לכך ובאחד האתרים פורסמה תמונתו בגדול, ושם כתוב שהוא הצטרף למבקרים נגד השר בנט, ולא היו דברים מעולם. כנראה שיש להם עניין בכך".

"באתר מסוים ניפחו את העניין מעבר לכל פרופורציה כאילו יש כאן הסכמה עם דעותיהם של הקונסרבטיבים. מה קורה כאן? אני לא מבין? האם ביקור בבית ספר הוא הסכמה עם דרך? המשמעות היא שאסור לבקר בבית ספר חילוני כי יש כאן הסכמה לערכים חילוניים? מי אומר כך? איפה למדנו דברים שכאלה? אני לא מבין מה הבעיה כאן".

הרב דרוקמן מחדד את דבריו ואומר כי "מילא אם היה מדובר בבית כנסת קונסרבטיבי. אני מבין. זו בעיה. אבל בבית ספר? לבוא לדבר עם ילדים שלומדים בבית ספר? יש בזה מתן לגיטימציה? לגיטימציה למה? אם רב מבקר בבית ספר חילוני הוא נותן לגיטימציה לערכים חילוניים? הוא מדבר עם הילדים? אני לא מבין את העניין בכלל".

באשר לדבריו של הרב הראשי נגד בנט וביקורו בבית הספר הקונסרבטיבי, אומר הרב דרוקמן כי "לעניות דעתי, לא נעים לי להגיד, אולי מתוך איזו אי הבנה הרב הראשי אמר את הדברים ואנשים ניצלו את הדברים לעליהום כדי לנגח את השר בנט, אולי אנשים שרוצים לנגח אותו כל ימות השנה".

ממשיך הרב דרוקמן ומציין כי באחד האתרים הדתיים מובאים דבריו של הרב יעקב אריאל. "מובא שם שהרב אריאל אמר שאסור לאדם שומר מצוות להכיר ברפורמה. גם אני אומר כך, מי אומר אחרת? מי אומר שמותר לאדם שומר מצוות להכיר ברפורמה? אבל מה זה קשור? כתוב כאן שהרב יעקב אריאל אמר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי רפורמה זה לא יהדות. זה נכון מאוד. גם אני אומר כך, אבל מה זה קשור לעניין הזה".

מוסיף הרב דרוקמן ומספר כי בשיחתו עם הרב אריאל הוברר לו כי חלק מהדברים שנאמרו בראיון ל'כיכר השבת' הושמטו מהפרסום. בדברים המושמטים טען הרב אריאל כי דווקא נכון וצריך להיפגש עם רפורמים בעוד ברפורמה אין להכיר, שכן הרפורמים הם יהודים. "בסרוגים זה הועתק כאמירה נגד בנט, אבל מה הקשר. איך עושים דברים כאלה כאילו בשם יראת שמים. זו יראת שמים מעוותת. כואב הלב שמשתמשים ביראת שמים כביכול, מתוך חשבונות שונים".

הרב דרוקמן נשאל אם הוא רואה את המפגש של השר בנט בבית הספר הקונסרבטיבי כמהלך שהוא לכתחילה או בדיעבד, והשיב שאכן מדובר במהלך שהוא לכתחילה, לא רק לשר הממונה על התפוצות ועל החינוך אלא לכל אדם בעל יכולת. "כל אדם שתהיה לו שפה משותפת ותהיה לו יכולת להגיד דברים טובים שם. אני לא מבין. הלוואי ויהודים יראי שמים יבקרו בבתי הספר הקרויים חילוניים ויאמרו שם דברים טובים. זה נפלא. קל וחומר בחו"ל, בא שר של מדינת ישראל ועל ידי המפגש עם הילדים הוא מקרב אותם למדינת ישראל וזה קירוב ליהדות".

"סוף סוף הערכים שמחנכים בבתי ספר הקרויים חילוניים יש בהם שאנחנו מתנגדים להם, ואף על פי כן צריך לקרב ולהגיע לשם כדי לקרב לשמירת תורה ומצוות. אז בוודאי שצריך להגיע לבתי ספר יהודיים בגולה לקרב למדינת ישראל ולארץ ישראל".

באשר לעמדתו של הרב הראשי שתקף וביקר את השר בנט אומר הרב דרוקמן כי הוא מכבד מאוד את הרב הראשי ולכן אינו מעוניין להתייחס ארוכות לעניין. עם זאת הוא מעריך כי מדובר באי הבנה שהובילה לדברים.

ומה באשר לרפורמים? גם כאן מחדד הרב דרוקמן ואומר כי יש מקום לפגישה בבית ספר עם ילדים, כל עוד אין מדובר בבית כנסת. "להיפגש עם ילדים! עם ילדים אפשר להיפגש".

לטעמו של הרב דרוקמן בתקשורת נדרש מהלך של חשבון נפש באשר לאופן שבו מצטטים דברים ומקדמים מגמות נסתרות ומניעים נסתרים בתואנה של ראיון עיתונאי.