מקיר לקיר
מקיר לקירצילום: מכללת אורנים

על גבעה בקצה הגן הבוטני במכללת אורנים, הוקם קיר הצופה על הר הכרמל ועל שדותיו של קיבוץ שער העמקים, המהווים פרוזדור אקולוגי בין עמק יזרעאל ועמק זבולון. באופק נראה מפרץ חיפה והמפעלים הפטרוכימיים הניצבים בלב אזור עירוני וגורמים לזיהום אויר לתושביו .

הקיר המצופה טיח אפור בגובה 2 מטר וברוחב של 4 מטרים, ניצב במרחב הפתוח, כשאינו חלק משום מבנה. כל יעודו הוא לשאת עבודות אמנות עכשוויות, על חזיתו הקדמית ו/או על חלקו האחורי.

כדי להגיע אליו  עוברים דרך מגוון הצמחים הגדלים בגן הבוטני תוך חשיפה לקסמו ויופיו של טבע המקום. עבודות האמנות ניצבות ברצף שבין היופי הטבעי , יצירת האמנות של הבריאה, לבין יצירת האמנות של האדם. מיקומו של הקיר בנקודה הצופה על סביבה החשופה ללחצי השפעתו של האדם, מאפשרת שיח בנושאים הקשורים למערכת היחסים בין האדם לבין הטבע המקומי שבסביבתו, כולל ההיבט הפוליטי.

המושג "קיר" עשוי לרמוז על קירות וחומות ידועים אחרים העולים בדעתנו כחומות של הפרדה. חומת ברלין, או החומה המפרידה לאורך קילומטרים במדינת ישראל.  מטרתו של ה"קיר" הזה הוא דווקא לייצג את יכולתו של האדם לגבור על חומות והפרדות, ליצור במשותף ולחלוק דיעות ורעיונות.

את הקיר ניתן להקיף סביב, לראות אותו משני צידיו,  ועל גבי הגלריות הפתוחות הללו אפשר יהיה להיפתח לרעיונות חדשים, להפרות ולהעשיר אחד את השני. הפרויקט כולו יתועד בצילום ובסרט תעודה שייפתחו רשת נוספת של קשר.

יוזף בויס  אביו הרוחני של "הקיר" נהג לומר: "כל אחד הוא אמן". מכאן שכולם משתתפים בפרויקט הפיסול החברתי הזה שנקרא "מקיר לקיר. גם הגננים הדואגים לצמחים בסביבה, הם אמנים.

בהקמת 'הקיר' נעזרו אנשי הגן בסטודנטים, תלמידים ותושבי הסביבה, שהגיעו לעבוד בהתנדבות בבניית טראסות לישיבה וטיפוח סביבת המקום. הכניסה לגן חופשית ופתוחה גם לציבור הרחב שאינו קשור למכללה.

הגן הבוטני בקמפוס מכללת אורנים הוקם בשנת 1958 על ידי הקרן הקיימת לישראל, כחלקת איקלום לעצים שהובאו מרחבי העולם. סביב חלקת האיקלום צמח גן לתפארת, המשתרע היום על 40 דונם ומכיל לא פחות מ-900 מינים של צמחים.

הגן הוא ריאה ירוקה בלב הקמפוס, המשמשת למחקר בנושא טבע, מדע וסביבה ולעיתים אף לבילוי ייחודי. הגן מהווה נכס יקר ומשאב בלתי נדלה למגוון פעילויות מסוגים שונים.

במהלך השנה מתקיימים בגן פעילויות שונות לקהל הרחב, כמו טיבוע ציפורים, קורס 'רישום בוטני', קורס הכרות עם צימחי מרפא, סיורים ב'שביל השירה' ובגן הביומימיקרי היחיד במדינה.

ביום חמישי הקרוב בשעה 14:00 תתקיים ההשקה של 'הקיר' והעבודה הראשונה שתוצג במקום היא עבודתו של האמן יונתן אופק.