"להסיר את מפגע המפחמות ברשות הפלשתינית"

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) דנה היום (שני) במפגע המפחמות בשטחי הרשות הפלסטינית.

"ועדת הפנים רואה את הטיפול במפגע המפחמות בשטחי הרשות הפלשתינית כתפקיד מרכזי של המשרד להגנת הסביבה", אמר אמסלם וקרא לאנשי המשרד לטפל במפגע הסביבתי החמור.

"תכריחו את משרד החקלאות להוביל חקיקה בנושא. אני המום מכך שמאז שהסתיים הדיון בנושא בוועדה לפני שנה לא נעשה דבר. נדרש פתרון הוליסטי. תתניעו את הוועדה הבינמשרדית. הייתה לכם שנה לפעול. הוועדה תקיים דיון בעוד חודשיים. בינתיים אנשים נושמים את האוויר והעשן מתפזר לרדיוס גדול ועושה אנשים חולים. הוועדה דורשת פתרונות אופרטיביים, שלא יהיה עשן, ולא לשמוע מי אשם".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר בדיון כי "לעשן אין גבולות. אנחנו כבר 15 שנה חוטפים את כל התעשייה של חברון דרך נחל באר שבע ונחל הבשור. אין גבולות לזיהום. זה עניין של תרבות ושל אכיפה. שני משרדים אחראים – משרדי החקלאות והגנת הסביבה. גם משרד הביטחון וצה"ל צריכים לשים יד.

"אומרים לנו שמול זה יש עשרת אלפים מקומות עבודה לפלשתינים, ואם יסגרו את המפחמות זה פוטנציאל למחבלים. אי אפשר לנהל מדינה ככה", הדגיש ילין.

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) הזהירה כי מדובר בטרור כימי, כלשונה, ואת הנשק מספקים יהודים שהם המקור הבלעדי לגזם ששורפים במפחמות. "הגזם גורם לתחלואה ולתמותה ולעזיבת יישובים באזור שרוצים שישגשג. עסוקים בבחינת צמצום הזיהום. לא רוצים צמצום. רוצים הפסקה. 10 שנים זה יותר מדי. התחלואה מתרחבת לשטחים שהולכים וגדלים והשאלה מה הפתרון. אסור להסיר אחריות מעבר לקו וירטואלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל את קמ"ט איכות הסביבה במשרד הביטחון: "תפסתם מאות משאיות, החרמתם. מה אתה צריך כדי שלא יהיה גזם בכלל?"

בני אלבז, קמ"ט איכות סביבה, השיב, "כמות המפחמות ירדה כמעט לחצי עקב הלחץ המאסיבי של האכיפה. צריך לטפל גם בחקלאים, בפרדסנים. בתחילת השנה החשב הכללי אישר לנו עוד 13 פקחים שיבצעו אכיפה במשמרות".

צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות, עדכן כי "אנחנו עובדים על פתרון קצה לגזם ולגדם. חלק חברת חשמל יכולה לשרוף. ייצא קול קורא למפעל כזה שקיים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל "למה לא עשיתם את זה עד עכשיו?" וכהן השיב "המפעל בכרמיאל רק עכשיו קם. מחברת החשמל אנחנו מחכים לתשובות. אפשר גם בחקיקה לומר לחקלאים אתה תשים את הגזם רק שם ולא שם".

אמסלם הקשה, "זה כתוב בסיכום הדיון לפני שנתיים. למה לא חוקקתם לפני שנתיים?" אך נותר ללא מענה.