מעצרים פוליטיים ע"מ להשתיק דעות

עו"ד יובל זמר, פרקליטו של פעיל הימין מאיר אטינגר, התייחס היום (שלישי) בראיון לערוץ 7 לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת שעסק בביקורת על המעצרים המנהליים, "אף אחד לא אומר שבעקבות המעצרים המנהליים יש פחות טרור", אמר.

"מעצרים מנהליים הם הכרח בל יגונה, כלי שחייב להישאר בארגז הכלים של כוחות הביטחון במציאות בה אנו חיים. יחד עם זאת, יש צורך לבחון את סדרי הדין ואת הדרך לתת לעורכי הדין כלים להתמודד עם הררי החומר המודיעיני שאנחנו לא חשופים להם, על מנת שהביקורת השיפוטית תהיה אמיתית".

זמר טען כי במקרים רבים השימוש במעצרים נובע מעצלות של המערכת, כלשונו, "במקרים רבים 'כביש העוקף' של המשפט הפלילי הפך להיות דרך המלך. המערכת מתעצלת לאסוף ראיות על מנת להעמיד לדין פלילי, כפי שצריך לעשות, ובמקום עוסקת במעצרים מנהליים".

עורך דינו של אטינגר מאשים כי המעצר של מרשו הוא מעצר פוליטי, "חלק מהמעצרים המנהליים הם בעיני מעצרים פוליטיים, כמו למשל המעצר של אטינגר שהוא השתקה של קול, שאולי לא נעים לחלק מהאנשים לשמוע, אבל על דעות ורעיונות לא שמים אנשים במעצר".

עו"ד אן סוצ'יו, מהאגודה לזכויות האזרח בישראל, התייחסה בדיון להצעה שמבקר המדינה יבחן את המעצרים המנהליים, "ביקורת של מבקר המדינה היא צעד בכיוון הנכון שיכול, אולי, לחשוף את השימוש החריג והבלתי מידתי בכלי הזה של מעצרים מנהליים".

היא הוסיפה כי הארגון בו היא חברה, בשונה מעו"ד זמר, מתנגד באופן עקרוני לשימוש בכלי המעצרים המנהליים, "אנחנו חושבים שהשימוש בו פסול. לא ראוי שחירותו של אדם תשלל בלי הליך הוגן ובלי שהוא רואה את החומרים שעל בסיסם חירותו נשללת. יש כאן טיעון עקרוני נגד השימוש בכלי הדרקוני הזה".

סוצ'יו סיפרה על הנתונים שהוצגו בוועדה, "מספר המעצרים רק הולך וגדל. היום יש 550 עצורים מנהליים כאשר רובם פלסטינים".