בזק
בזקצילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, החליט להטיל עיצום כספי על חברת בזק בסכום של 8.5 מיליון ש''ח בשל הפרות שביצעה החברה ושפגעו במעבר לקוחות במסגרת רפורמת הפס הרחב ("השוק הסיטונאי").

העיצום הנוכחי הוא הגבוה ביותר שהוטל בשנים האחרונות ע"י מי מהרגולטורים על תאגיד או מונופול כלשהו בישראל.

כזכור, מטרת רפורמת השוק הסיטונאי היא לעודד את התחרות ולאפשר לספקיות שירות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירות אינטרנט, בתעריף זול יותר וללא צורך בהתקשרות נפרדת של הלקוח הן מול בעלי תשתית האינטרנט והן מול ספק האינטרנט.

במסגרת הרפורמה קבע משרד התקשורת לחברת בזק הוראות שונות שעסקו, בין היתר, באופן הטיפול בהעברת לקוחות לספקיות השירות. בניגוד להוראות אותן קבע המשרד, בזק העבירה מידע לגבי לקוחות, שסופק מטעם ספקיות השירות במסגרת הבקשות לקבלת שירות סיטונאי, למחלקות השיווק והמכירה של בזק לצורך "שימור מנויים".

בנוסף, הליך העברת הלקוחות מבזק לספקיות השירות היה ארוך משמעותית מהדרוש והביא, בין היתר, להמתנה ממושכת לביצוע המעבר ולביטולים רבים מצד הלקוחות. בזק אף סירבה לקבל בקשות בעל פה (בטלפון) להעברת לקוחות מהחברות המתחרות, בניגוד להוראות, ובכך סרבלה את הליך המעבר של הלקוחות.

כמו כן, בזק נקטה באפליה בפתיחת שעות הפעילות במוקד השירות הטלפוני שלה, באופן שהיקף שעות פעילות מוקד השירות עבור ספקיות השירות היה נמוך משמעותית מהיקף שעות פעילות מוקד השירות ללקוחות בזק.

''משרד התקשורת רואה חשיבות רבה ביכולת המעבר של לקוחות מחברה לחברה, על הצד הטוב ביותר, וללא הערמת קשיים מצד החברה הננטשת. המשרד ימשיך לעודד את התחרות ולהקפיד על קיום הוראות הרישיון בעניין מצד החברות", מסר דובר המשרד ד''ר יחיאל שבי.

כאמור, העיצום הוטל בגין הפרות מהתקופה בה הושקה רפורמת השוק הסיטונאי בשלב הידני. בתקופה ההיא עלו יחסי משרד התקשורת ובזק על שרטון. המגעים בין הצדדים, על אף שהחלו בשיח ו"שולחנות עגולים", התנהלו במשך חודשים ארוכים באמצעות עורכי דין ובתי משפט, וכמעט ללא מגעים ישירים.

בתקופה זו בזק הרשתה לעצמה להפר את הוראות תיק השירות בעניין השוק הסיטונאי ולא לקיים את הוראות הרגולטור.

מנכ"ל המשרד הנכנס שלמה פילבר, שינה את ההתנהלות מול החברה, וכיום מתקיימות פגישות מקצועיות בכל הדרגים. כתוצאה מכך, בימים אלה מוסדרים בהצלחה נושאים רבים הקשורים להפעלת השוק הסיטונאי, בתקווה שלא יהיה צורך בנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה.

הליך הפיקוח הנוכחי נוהל בידי צוות אגף הפיקוח והאכיפה מאז חודש פברואר 2015 ותוצריו הובאו והוצגו להתייעצות עם חברי הוועדה המייעצת למנכ"ל.

חברי הוועדה בחנו באופן מעמיק את התשתית הראייתית, חומרת ההפרות ותוצרי הצוות המקצועי והמליצו למנכ"ל על ניקוד לקביעת סכום העיצום הסופי, המנכ"ל אימץ את ההמלצות וחתם על מסמך ההחלטה במסגרתו הוטל העיצום.

בימים אלה ממשיכות להתקיים פגישות מקצועיות עם הנהלת בזק וחברות נוספות במטרה לגבש תוכנית השקעות נרחבת שתשדרג באופן דרמטי את תשתיות הפס הרחב בישראל לטובת הציבור.