אושר. קארין אלהרר
אושר. קארין אלהררצילום: פלאש 90

ח"כ קארין אלהרר ממפלגת "יש עתיד" תקפה היום (רביעי) את הממשלה בדיון בועדה בראשותה.

"הריכוזיות נוגעת לכיס של כל אחד מאתנו כל ימות השנה, ומשפיעה על יוקר המחיה של כולנו, אך מישהו בממשלה נרדם בשמירה, לא בזדון, אך מתוך שבי בידי בעלי ההון", אמרה.

אוהד דבי, נציג המבקר הזהיר בדיון, כי חברות ענק צוברות כוח מול הממשלה, גורמות לחסור חדשנות, יוקר מחירים, תנאי אשראי כמות ומגוון המוצרים.

לדבריו הממשלה החליטה על פירוק הריכוזיות אך לא פעלה מספיק לבצע זאת, "לא הוגדרה רמת תקינה מתאימה, לא הוחלט על שינוי מבני, הפיקוח על המחירים לוקה בחסר, ללא שימור ומעקב על החלטות – וביצוען, לא נוהל מאגר מידע ולא הוחזקו מסמכים לביצוע השוואות". הוא קרא לעדכן את מנגנון הפיקוח על המחירים ולבנות מאגר ידע משותף לכל תחומי הפיקוח.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, ציין כי לעולם לשוק הפרטי יהיה יתרון על הרגולטור, אך בימים אלו מושלמת תחרותיות מוגברת בשוק המלט.

ח"כ זהבה גלאון  יו"ר מר"צ  אמרה, "לא ניתן לפתור את הריכוזיות ללא טיפול ביחסי הון-שלטון-תקשורת, בניתוק הקשרים ביניהן, ובאפשרות של חברות להחזיק בשליטה על חברות מתחומים אחרים. לאגף שוק ההון באוצר אפילו אין מידע על החברות-הגג המחזיקות בסלקום".

רון אייפר, יועץ כלכלי במשרד ראש הממשלה, טען מנגד כי ישנו צוות אשר פונה למשרדי הממשלה השונים וקובע ובודק מדדים כמותיים לביצוע, הסרת-חסמים ועמידה בלוח-זמנים ועוקב אחרי ביצוע המלצות ועדת טרכטנברג.

רימונה חן, האחראית על פיקוח מחירים במשרד הכלכלה הוסיפה כי לא ניתן לשתף נציגי ציבור בוועדות המחירים, כדי שלא לחשוף אותם לנתונים הכלכליים של חברות עסקיות.

לעומתה גיל ברגפרוינד, כלכלן המועצה לצרכנות, השיב כי ניתן להחתים נציגי-ציבור כאלו על שמירת סודיות, והדגיש כי למרות העדיפות הברורה של תחרותיות, הרי שבמוצרים מסוימים פיקוח-המחירים הכרחי, וללא פיקוח שכזה - מחירו יעלה.