הרב מנחם בורשטיין
הרב מנחם בורשטייןשלומי שלמוני

בסוף השבוע האחרון נחשפתי לפרק נוסף בסדרת המוסר, של רבני התקשורת או רבני ה"מוסר התקשורתי".

במאמר הלכתי מנומק כביכול, עושה הרב עופרן לימוד להתיר מגע בין אישה לבעלה בזמן הלידה.

שיטת פסיקת ההלכה של הרב עופרן כפי שהוא מציין וכפי שעולה מהסגנון שלו היא: "כיוון שיש כאלו שאינם מקיימים או מסוגלים לקיים את ההלכה - אז כדאי למצוא להם היתר"

אין בכוונתי כלל לגעת בסוגיה אותה ניסה ללמד אלא בגישתו ובצורת הלימוד שלו ושל ודומיו. בראיון שנערך בין הרב עופרן לרב מנחם בורנשטיין, ראש מכון פועה. ביקש ממנו הרב מנחם לעשות את הבירור ההלכתי בצורה המקובלת והמכבדת בבתי המדרש, לחלופין הציע לו הרב להיעזר במומחים של מכון פועה על מנת לברר את ההלכה לאשורה.

מי שמכיר את מכון פועה ואת פועלו, ודאי נחשף לבירור המעמיק והמקצועי אותו יסד הרב מנחם במכון, מתוך החיבור של אנשי המקצוע בעולם המעשה ואנשי התורה ברוח ישראל סבא, לא מעט פעמים פועל המכון ב"כוח דהיתרא" להתיר אשה לבעלה ולעזור להביא מרפא לחשוכי ילדים. השימוש שעושים תלמידי החכמים במכון בכוח זה נעשה בענווה ומתוך נאמנות מוחלטת לרוח ההלכה ולשיטות לימוד התורה שבע"פ שהן נחלת מסורת ישראל.

למרבה הצער לא הופתעתי כלל שהרב עופרן שמתיימר לדבר בשם הנהורות והכבוד לכל דעה. כינה בראיון רדיו את הרב מנחם בורנשטיין מנכ"ל משטרת המחשבות.

שיטת האלימות המתוחכמת של שוברים שתיקה אנשי השמאל ודומיהם הרבנים בישראל. היא סתימת פיות מתמשכת של כל מי שאינו חושב דוגמתם. מחד, פשיטת טלפיים מוסריית כלפי הציבור באמירת "כשר אני".

ומאידך פסילת הדיון המעמיק ע"י שיח תקשורתי פופוליסטי במקרה הטוב. במקרה הגרוע בהפיכתו של בר פלוגתם לאדם חשוך, מסית, סותם פיות או שוטר מחשבות.

ככלל אני מציע לרבני האקדמיה לצאת מעולם ההגדרות הברורות בהן הם מורגלים ואליהן הם מנסה להכניס את הציבור בישראל. ולתת לציבור לחיות את החיים הנורמליים שיש בהם לצערנו גם חטאים.

אכן הרבה פעמים אנשים אינם מצליחים לשמור את התורה כהלכתה גם דתים ואפילו חרדלניקים.. בתי הכנסת מלאים באנשים שאינם שומרים שבת.... בציבור למרבה הפלא יש אנשים שלא שומרים נגיעה בין גברים לנשים, בלשון המעטה .. לא מעט אנשים גולשים באינטרנט במקומות שאינם ראויים. להבדיל יש גם לא מעט שעוברים את מהירות הנסיעה המותרת, כאלו שמעלימים מיסים ומעשנים במקומות אסורים ...

היהדות המסורתית והאורתודוקסית אינה זקוקה לרב עופרן ודומיו על מנת לאפשר לאנשים לחיות חיים יהודים. אין שום צורך להתאים את התורה לדרך החיים שלהם, אפשר וצריך להשאיר את ההלכה כסרגל מוסרי אליו נכון לשאוף גם אם כרגע אין את הכלים הנפשיים לקיים את ההלכה ככתבה וכלשונה. ואת חומרתיה לאנשים הרוצים להתקרב ולהתאמץ יותר.

אני בהחלט מזמין את הרב עופרן להמשיך ולכתוב את מחשבותיו, אך יחד עם זה, אם רצונו לפעול בתוך עולם התורה ולא מחוצה לו, עליו לקבל את הזמנתו של הרב מנחם מנחם לעשות את הדברים דרך בתי המדרש מתוך כבוד ללומדי התורה. ולא כשוברים שתיקה הפועלים מחוץ לגדר על מנת לפגוע ולזלזל בזולתם.