להפסיק ההתעללות בעצורים

מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן בשכונת רמות בירושלים מפגינים מאות אנשי ימין במחאה על המשך ההתעללות בעצורי הימין החשודים בפרשת הרצח בכפר דומא. 

המפגינים נושאים שלטים "יהודי לא מענה יהודי", ו "די לרדיפת הפרקליטות". חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג קרא לשב"כ להפסיק מיד את ההתעללות והוסיף, "כחבר מועצת העיר אני מתבייש שיש לי תושב כמו יורם כהן".

לפי שעה, לא נרשמו אירועים חריגים. 

נזכיר כי עורכי הדין של העצורים כינסו השבוע מסיבת העיתונאים שבה אמרו כי זהו "יום עצוב למערכת המשפט ואכיפת החוק. בחדר החקירות בשב''כ לנחקר אין זכות. אין דין ואין דיין ומותר לעשות הכל כולל בגופו של העצור. נפגשתי אתמול עם קטין אחרי 21 יום וראיתי אדם אחר לחלוטין שקרה לו דבר קשה מאוד. קצינים בכירים בשב"כ נכנסו לחדר החקירות והשתמשו בשיטות עינויים ואלימות פיזית בקטין", סיפר עדי קידר.

הוא תיאר את ששמע מהעצור. "נמנעה ממנו שינה, הוא אזוק בידיו וברגליו. נכנסים חוקרים בכירים ומתחילים לבצע בו תקיפות אכזריות באיברים רגישים בגוף עד שבשלב מסוים הוא כבר לא הרגיש כלום כולל בעיטות וסטירות".

בתוך כך הוגשה הערב (מוצאי שבת) עתירה לבית המשפט העליון בדרישה להפסיק ההתעללות באחד העצורים בפרשת דומא.

עו"ד איתמר בן גביר מבקש להוציא צו על תנאי וצו ביניים בדרישה לחייב את השב"כ לבוא וליתן טעם מדוע לא תיפסק ההתעללות באחד העצורים שעדין נאסרה עליו הפגישה עם עורך הדין. בן גביר גם טוען הערב שחל בלבול ביחידה החוקרת, ולמעשה צו הארכת המפגש הסתיים והוא דורש לראות את מרשו.

"התעללות זאת מנוגדת לחוק במדינת ישראל ובין היתר היא כוללת אלימות פיזית, מניעת שינה, פגיעות באברים רגישים וכן הלאה. החוק במדינת ישראל כמו גם חוקי המשפט הבינלאומי לא מתירים התעללות כזאת, ודאי לא במצב בו נמצאת החקירה כרגע. ערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית מחייבים התערבותו של בית משפט זה.

ערכי הצדק ביהדות מחייבים אף הם התערבות של בית משפט זה. חקירת שירות הביטחון הכללי לא תוביל למציאת האשמים ולחשיפת הפרשה, אלא לכל היותר למציאת שעירים לעזאזל שיודו במעשים לא להם והכל כדי למנוע המשך ההתעללות והפגיעה. לאור העובדה כי נמנעת עדין הפגישה בין הח"מ לבין העותר, נאלץ הח"מ להגיש עתירה זאת, ללא תצהיר אם כי היה שמח מאוד לפגוש את לקוחו ולהחתימו על תצהיר. אשר על כן ולאור כל האמור לעיל יתבקש בית המשפט הנכבד לקבל את העתירה ולהוציא צווי ביניים. כן יתבקש בית המשפט הנכבד לקבוע דיון עוד הערב! כאשר עסקינן בדיני נפשות".

שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן הורה למדינה להגיב תוך ארבע שעות לעתירה.