נתניהו ועמיתו האלבני
נתניהו ועמיתו האלבניצילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אירח הבוקר בלשכתו בירושלים את ראש ממשלת אלבניה אדי ראמה.

שני האישים חתמו על הצהרת ידידות משותפת לרגל 25 שנה לכינון היחסים בין המדינות, על הסכם בריאות שמשמעותו שיתוף פעולה במחקר רפואי בין בתי חולים ועל הסכם העסקת בני זוג לדיפלומטים.

לאחר החתימה על ההסכמים נועדו שני המנהיגים בארבע עיניים ולאחר מכן התקיימה פגישה מורחבת בה ציין ראמה, כי אלבניה מעוניינת בחיזוק היחסים עם ישראל ומעוניינת בשיתוף פעולה בתחומי הביטחון, הסייבר, מים, אנרגיה וחדשנות.

ראש ממשלת אלבניה ציין, "יש לכם הצלחה גדולה בתחום החדשנות ונשמח ללמוד מכם", והוסיף כי ברצונו לעודד אנשי עסקים ישראלים להשקיע במדינתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי ישראל מעוניינת בחיזוק היחסים עם אלבניה, והגדלת הסחר ושיתופי הפעולה בתחומים שצוינו. 

נתניהו הודה לראש ממשלת אלבניה על תמיכתה בישראל בהצבעה בוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לפני מספר חודשים.

ראש ממשלת אלבניה הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור באלבניה, ולחנוך עמו  באתר הנבנה בימים אלו, ומסמן את מאמצה של אלבניה להצלת הקהילה היהודית בתקופת השואה.

בדבריו ציין נתניהו, "העם האלבני לא רק ידיד של ישראל היום, אלא בתקופה הקריטית של השואה, ניצבתם כתף אל כתף עם העם היהודי הנרדף באירופה. אלבניה היא המדינה היחידה שאוכלוסייתה היהודית גדלה במהלך השואה הודות למקלט שהענקתם ליהודים והודות לידידות ואומץ הלב של העם האלבני. לעולם איננו שוכחים את חברינו ואנו מעריכים עמוקות את ביטויי האנושיות, התרבותיות ואומץ הלב של העם האלבני בשעותנו הקשות ביותר".

"לעונג הוא לי להרחיב את הקשרים בינינו היום בתחומים רבים, הם מכסים קשת רחבה ביותר – סחר, השקעות, אנרגיה, מים. כולנו זקוקים למים כדי לחיות ולישראל יש ניסיון בהתמודדות עם מקורות מים. הם מכסים סוגיות של ביטחון, שמעסיקות מדינות בכל מקום היום. היום ישנו טרור המאיים על כולנו. ישראל נלחמת בטרור יום ולילה, ישראל לעולם אינה מפסיקה לעמוד על המשמר. אני חושב שמדינות מבינות היום יותר ויותר שהבעיות של ביטחון בינלאומי שזורות זו בזו. הטרור מאיים על כולנו, הוא בינלאומי והתגובה צריכה להיות בינלאומית", הוסיף נתניהו.