מעקבים
מעקביםצילום: iStock

ד"ר ערן לרמן, חוקר במכון 'שלם' ובמרכז בגין סאדאת ומי שעבר היה סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, מתייחס ביומן ערוץ 7 למהלכים הביטחוניים הצפויים כעת, לאחר חיסולו של סמיר קונטאר.

ד"ר לרמן נשאל, במידה ואכן ישראל עומדת מאחורי החיסול, מהלך כזה מייצר הרתעה או הסלמה והוא משיב ואומר כי המעשה מייצר 'המנעה', כלשונו. "יש כל סיבה שבעולם שהנבל הזה יבוא על עונשו, אבל לא זו הסיבה לפעולה.

"הסיבה לפעולה היא שהאיראנים ובעלי בריתם משתמשים באיש הזה ובקבוצה שנפגעה באירוע כדי לייצר בעיקר בקרב האוכלוסייה הדרוזית וגורמים נוספים ברמת הגולן הסורית בסיס של השפעה וטרור בשירות האינטרס האיראני והמצב הזה מחייב את ישראל בפעולות המנעה".

"הכוונה של האיראנים, יותר מאשר של המשטר הסורי, היא להפוך את רמת הגולן לבסיס אסטראטגי פוטנציאלי גם לפעולה ישירה נגד ישראל וגם לחוסר יציבות בירדן כדי שתהיה להם אפשרות להשפיע גם על המתרחש מעבר לירדן ביהודה ושומרון. הציווי של חמינאי היא להפוך את 'הגדה' לעזה השנייה, ולשם כך יוצרים בסיס לפעולה בצד השני של הנהר ולכן למתרחש ברמת הגולן יש משמעות אסטרטגית עבורנו וכל ניצן של אחיזה של גורמים איראנים ופרו איראנים במרחב הזה מחייב המנעה ככל שידינו משגת".

כשנשאל ד"ר לרמן על אופיה של הפעילות הזו, פעילות שמטרתה לייצר רוח גבית ותומכת לטרור בתוך ישראל הוא מסביר: "במערכת שלנו בקהילת המודיעין מדברים על תשתיות טרור. זו התארגנות של אנשים שמטרתה להוציא פעילים מבצעיים, להכין יכולת להכין פיגועים, להניע נשק ויכולות מודיעיניות במרחב הזה, לישראל יש ניסיון רב בגדיעת הידיים האלה עוד לפני שהן נשלחות".

בהקשר זה נשאל לרמן אם מאחר שמדובר בגדיעת ידי טרור עוד לפני שהן נשלחות נהוג לשגר הסבר דיפלומטי מדיני לראשי מדינות סביבנו ובאירופה כדי לנמק את המהלך שבו נוקטת ישראל. "לא צריך להודיע לאף אחד מראש, אבל לפעמים צריך לספק הסברים ומשמעויות לאחר מעשה. אני סבור שבמקרה של קונטאר אין מי שלא מבין למה ומדוע אנחנו צריכים לפעול מול אנשים מהסוג הזה".

ומה באשר למתיחות בצפון ואיומי חיזבאללה? לרמן מעריך שלא חיזבאללה הוא הגורם העומד מאחורי הירי. "יש שתי אפשרויות – האחת שמדובר בארגון שממנו האיש יצא בשעתו, החזית של ג'יבריל, שירה מעין מטח כבוד לזכרו... ויש אפשרות מעניינת יותר, שמדובר בגורמים שמעוניינים לגרור את חזיבאללה לעימות איתנו, גורמים סונים שמעוניינים שאנחנו נעשה את מלאכתם במלחמה נגד חיזבאללה שיש לו לא מעט שונאים בלבנון".

להערכתו של ד"ר לרמן ירי זה שבוצע אתמול יהיה הירי האחרון לעבר ישראל. להערכתו אמנם נכון להקשיב היום לנאומו של נסראללה "אבל לחיזבאללה אין אינטרס ואין יכולת לפתוח חזית איתנו כאשר הוא שקוע בזירות הלחימה הסוריות. אלפי לוחמים של חיזבאללה מנהלים קרבות בסוריה כבר חודשים ארוכים מול אויב נחוש שסבור שצריך למחות אותם מעל פני האדמה.

"מה שצפוי לאוכלוסיה השיעית אם חיזבאללה ייחלש וכוחות של דאעש ישלחו את זרועם ללבנון הם דברים קשים ולכן אין לחיזבאללה שום אינטרס להיקלע למהלך הזה".