למרות המחקרים על נזקי הסיגריות עדיין רבים מעשנים
למרות המחקרים על נזקי הסיגריות עדיין רבים מעשניםThinkstock

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום פה אחד את צו משרד הבריאות, לפיו ייאסר עישון בכל מקום בשטחי בתי הספר, ותיאסר הקצאת חדרי עישון לצוותי ההוראה.

העישון יותר רק בטווח של 10 מטרים משער המוסד החינוכי. הצו לא יחול על מוסדות על-תיכוניים ומוסדות להשכלה גבוהה.

בדברי ההסבר לצו החתום על ידי שר הבריאות יעקב ליצמן נאמר "גיל התחלת העישון הממוצע בקרב בנים הוא 15.6 ובקרב בנות 16. הסביבה בה נמצאים בני הנוער והנורמה הנהוגה בה משפיעים על החלטתם האם להתנסות בעישון. הימצאותם של אנשים צוות מעשנים המהווים מודל לחיקוי, מגדילים את הסיכוי שתלמיד יבחר להתנסות בעישון.

''בנוסף, בתי ספר המאפשרים עישון של מורים מעוררים התמרמרות בקרב תלמידים מעשנים הדורשים לקבל זכות דומה", נכתב.

מקדם בריאות ארצי במשרד הבריאות, חיים גבע, אמר כי "ארגון הבריאות העולמי קובע שחדרי העישון לא מגנים מפני עישון כפוי. כבר ביטלנו את חדרי העישון בכל משרדי הממשלה ובבתי החולים. כעת מבקשים להחיל זאת גם על בתי הספר. חייבים להגן על הילדים מפני עישון כפוי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר בדיון כי "המלחמה בעישון צריכה להימשך בצורה מתמדת, במיוחד בנגע המתפתח בקרב הצעירים שלנו".

יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עמוס האוזנר, טען "אבד הכלח על חדרי עישון במקומות ציבוריים. בכל העולם אין יותר חדרי עישון. לצערי אין שום תקציב לחינוך למניעת עישון בישראל".

הממונה על מניעת סמים ואלכוהול במשרד החינוך, קרן רוט-איטח, ציינה כי "משרד החינוך הוא זה שיאכוף את הצו, ויבצע פעולות הסברה וגם ענישה לפי הצורך".