כדורגל, לא סתם משחק
כדורגל, לא סתם משחקThinkstock

בג״ץ ידון ביום ראשון בעתירה דחופה של ''התנועה למדינה יהודית'' בשם שחקני כדורגל, בדרישה להפסיק את העסקתם בשבת.

העתירה הוגשה נגד היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ושרת הספורט מירי רגב, בשל טענות להתנהלות לקויה מצידם בפרשה, תוך ביטול החלטות שיפוטיות שנתן בית הדין לעבודה בתל אביב לטובת השחקנים שביקשו לנוח בשבת בחיק משפחתם.

השופטת אסתר חיות נענתה לבקשת התנועה לקבוע דיון דחוף בעתירה, בכך שהעבירה את ההכרעה בצווים שהתבקשו, כולל צו הביניים הזמני, לדיון בפני הרכב של שלושה שופטי בג"ץ.

התנועה למדינה יהודית מבקשת משופטי בג"ץ להורות ליועץ וינשטיין לאכוף את חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על העסקת עובדים בשבת ללא היתר משר הכלכלה.

"אם היועץ וינשטיין סבור שאין לאכוף את החוק", טוענת התנועה בעתירה לבג"ץ, "עליו להתייצב בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – שקבע פעמיים, לבקשתם של מאות כדורגלנים, שהמשחקים בשבת מפרים את החוק – ולא לעקוף בחוסר סמכות את החלטת בית הדין".

לפי פסיקת בית המשפט העליון, שחקני הכדורגל הם בבחינת עובדים כך שחלים עליהם דיני משפט העבודה. מאחר ושר הכלכלה היוצא אריה דרעי סירב לתת היתר לעריכת משחקי כדורגל בשבת, דורשת כעת התנועה כי בג"ץ יורה למשרד הכלכלה לחלק קנסות מינהליים בהיקף של כ-36 אלף שקלים על כל הפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה מצד מינהלת הליגות לכדורגל וההתאחדות לכדורגל, שחזרו לערוך משחקים בשבת למרות שהצהירו לפני בית הדין לעבודה שלא יעברו על החוק והצהרתם זו אף קיבלה תוקף של החלטה שיפוטית.

מאחורי העתירה לבג"ץ, המחזיקה 50 עמודים של עובדות וטיעונים משפטיים, עומדים שורה של כדורגלנים, שלטענת התנועה חוששים להיחשף בשמותיהם מחשש שמקור פרנסתם ייפגע.

התנועה למדינה יהודית טוענת, בין השאר, בעתירתה לבג"ץ כי לא יעלה על הדעת שבמדינה יהודית יכפו על אנשים לבחור בין שמירת שבת לבין פרנסה. ודאי כשמדובר ברוב העוסקים בענף הכדורגל. "קשה לקבל שדווקא במדינה יהודית אדם לא יוכל להיות גם שומר שבת וגם ספורטאי", טוען עו"ד אורי ישראל פז, שהגיש את העתירה מטעם התנועה.

"דווקא ביחס להיבט הסוציאלי של יום המנוחה השבועי, מדובר בעתירה המבטאת את שאיפתנו כחברה ל'צדק חברתי' ", מוסיף עו"ד פז. "כל עוד יהיו משחקי כדורגל בשבת – יהיו עובדים שישלמו את המחיר על כך. מטבע הדברים, מדובר בעובדים משכבות אוכלוסייה מוחלשות מבחינה כלכלית. רובם נאלצים לשעבד את עצמם שבעה ימים בשבוע כדי להגדיל את הכנסתם. ברור שיום השבת הסוציאלי לא נועד להגן על החברה או על מנהיגיה, אלא היעד הוא דווקא אלה הזקוקים לו בשל כורח החיים המביא אותם לוותר על זכויות היסוד שלהם".

לדבריו, "מול ציבור הנהנים ממשחקי כדורגל בשבת – ניצבים אלה שמשלמים את המחיר; פתיחת מערכת מסחרית בשבת משעבדת לעבודתם את שכבת עובדי המנהלה והלוגיסטיקה, שופטי המשחקים, הקופאים והמוכרים, אנשי התחזוקה והניקיון ושאר עובדי קצה. התעלמות מכך היא פגיעה משמעותית בהיבט החברתי של יום השבת, וקידוש אידיאולוגיה אחרת המתעלמת מכך".