דני דיין
דני דייןצילום: ניסים לב

בעוד בישראל מתחילים להגביר משמעותית את עוצמת הלחץ על ברזיל באשר למינויו של דני דיין כשגריר, יש במדינה מי שמעריך שהלחץ חסר טעם.

באופן רשמי, ברזיל הודפת כל שאלה של עיתונאים בנוגע למינוי הזה, אבל אחד מבכירי משרד החוץ בברזיליה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "זה לא יקרה".

הוא גם העריך כי "כדאי לישראל למצוא מחליף שיאייש את התפקיד הזה". עם זאת, הפקיד הבכיר העיד על עצמו כי הוא אינו מוסמך לקבל החלטה או לקבוע בעניין.

אחר הצהריים נערך דיון חירום בנושא שיזמה סגנית שר החוץ ציפי חוטובולי, ובו הוחלט על שורה של צעדים, במטרה להגביר את הלחץ לאישור המינוי. לא מדובר בניסיון לפגוע ביחסים, אבל כן להתחיל להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי בצורה משמעותית.

בין הצעדים עליהם הוחלט: זימון השגריר הברזילאי לשיחת הבהרה בנושא, שימוש בנציגים ישראליים שלהם קשרים ענפים במדינת היעד, וגם גיוס מאסיבי של הקהילה היהודית המקומית כדי שתאמר את דברה.

בירושלים, לפי שעה, לא מוכנים כלל לשמוע על האפשרות שייאלצו לוותר על מינויו של דיין. בכיר במערכת הדיפלומטית הישראלית אמר הערב לערוץ 7 כי "לא מדובר במקרה יחיד. ברזיל מעכבת בגלל מחלוקות פוליטיות פנימיות מינוי של שגרירים נוספים. לנו חשוב להבהיר שדיין הוא המועמד היחיד והם צריכים לקבל זאת".

יחסי שתי המדינות התדרדרו בשנים האחרונות, הן בשל ההכרה הברזילאית בפלסטינים, והן בשל צעדים דיפלומטיים שנקטה, כמו החזרת שגריר בזמן אחד ממבצעי צה"ל בעזה.

במקביל, היחסים והאינטרסים הכלכליים דווקא נמצאים בתקופה שגשוג, ועל האינטרס המשותף הזה בונים גם כן במסגרת הלחץ שיופעל להביא לאישור מינויו של דיין בברזיל.