משה גפני
משה גפניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

למקסום הניצול של תקציב 2015 למען מטרות ציבוריות שונות, אישרה היום (ב') ועדת הכספים העברת 852.2 מיליון ₪ למטרות שונות, מתוכם כ- 540 מיליון ₪ לתחום הבריאות.

בנוסף אישרה הוועדה העברות כספיות לתחומי רווחה ולמגזר הערבי. אף שהוועדה מתכנסת לסיכום ההעברות התקציביות לשנת 2015, תיתכנה עוד מספר העברות.

ריכוז גדול מאוד של העברות תקציביות מתבצע בשבועיים האחרונים בוועדת הכספים בעקבות העובדה שטרם אישור התקציב השנתי לפני כחודש, לא ניתן היה לאשר שינויים בסעיפי התקציב של משרדי הממשלה.

בתחילת הדיון, בירך יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) על הישגו האישי לטובת המגזר העברי. זאת לאחר שטיבי הצליח להשיג את הסכמת האוצר להקצות 9 מיליון ₪ מיוחדים, מעבר לתקציבים שבבסיס התקציב לטובת המגזר: תוספת של 5 מיליון ₪ לתגבור התמיכה הממשלתית בתרבות הערבית ותוספת של 4 מיליון ₪ לטובת מכוני מחקר ברשויות מקומיות במגזר הערבי.

"אני מברך את ח"כ אחמד טיבי על ההישג הזה. זה לא טריוויאלי שהמגזר הערבי מקבל תוספות תקציב. היתה פה עבודה קשה מצדו, קשה להשיג את זה", אמר גפני.

ח"כ טיבי הודה לגפני על הסיוע בהעברת התקציבים הללו בוועדת הכספים ואמר "תוספת של 5 מיליון ₪ לתרבות ערבית ועוד 4 מיליון ₪ למו"פ במגזר, היא לא דבר של מה בכך עבור המגזר הערבי. אני מודה לאגף התקציבים ואני בטוח שהכסף הזה יסייע רבות גם לפיתוח התרבות וגם המחקר במגזר. אני מודה לכל מי שסייע להביא את זה לאישור".

ההעברה הזו אושרה לאחר שבשבוע שעבר, לא עלה בידי גפני להביאה להצבעה עקב הנוהל החדש שהנהיג בוועדה, שכל בקשה תקציבית תועלה להצבעה לא לפני שעברו 24 שעות בטרם הוגשה לוועדה.

מעבר להעברה תקציבית זו, להלן רשימת ההעברות שאושרו היום כאמור:

  • 117.5 מיליון ₪ למשרד המדע
  • 3.7 מיליון ₪ למשרד השיכון
  • 10.1 מיליון ₪ למשרד האוצר לתקצוב נוסף של פרויקט מרכב"ה לביצוע עבודות מחשוב לכנסת, לוועדת הבחירות המרכזית ולנציבות שירות המדינה, לתגבור מערך הגבייה הממשלתי ועוד.
  • 234 מיליון ₪ למשרד ראש הממשלה לטובת תוספות תקצוב לרשויות מקומיות במגזר הערבי והבדואי, לתקצוב מענקי פיתוח לרשויות המקומיות, למימוש הסכם חלף היטל השבחה לרשויות המקומיות מרשות מקרקעי ישראל, להשלמת אולמות ספורט במגזרי המיעוטים, תגבור תקציבי פיתוח לרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, לתגבור שירותי תמיכה וטיפול בתינוקות ופעוטות של זרים וחסרי מעמד קבע בישראל ועוד.
  • 117.5 מיליון ₪ למשרד המדע, התרבות והספורט לפרויקט להבה במשרד לצמצום הפער הדיגיטלי, לתגבור תמיכה במו"פ במגזר הערבי ולתרבות הערבית (כפי שמופיע למעלה (א"ק)), למימון פרויקטים הקשורים להיערכות למכביה ה- 20 ועוד.
  • 540 מיליון ₪ לתחום הבריאות, חלקם למשרד הבריאות, חלקם לבתי חולים ממשלתיים ועוד: פיתוח בתי חולים של הכללית, מבנה בריאות האישה בנהריה, הצטיידות בבתי החולים לצורך התמודדות עם זיהומים, בינוי באגף בריאות הילד בבית החולים זיו בצפת, בינוי מיטות, הצטיידות בניין אונקולוגיה בבית החולים רמב"ם בחיפה, תכנון חדרי ניתוח בבית החולים פוריה, פרויקט מחשוב מרכזי, תוספת תקציבית להמשך פעילותם השוטפת של בתי החולים הממשלתיים.
  • 65 מיליון ₪ לרשויות מקומיות לטובת מענקי התיישבות צעירה, מענקים ביטחוניים חד-פעמיים ועוד.