אהוד ברק
אהוד ברקאריאל חרמוני, משרד הביטחון.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין אימץ את המלצת פרקליט המדינה והחליט שלא לפתוח בחקירה נגד אהוד ברק, בגין דברים שאמר ל"סופרי צללים" שכתבו את ספרו הביוגרפי ושודרו בהמשך בערוץ 2.

למשטרת ישראל הוגשו תלונות בנוגע לכתבה שפורסמה באוגוסט האחרון בתוכנית "אולפן שישי" בערוץ 2, ובה נשמע קולו של ברק מתבטא בנוגע לדיונים שהתקיימו בעניין איראך במהלך כהונתו כשר הביטחון.

מדובר בשיחות שקיים ברק עם אילן כפיר ודני דור, אשר כתבו את ספרו הביוגרפי "מלחמות חיי", שיצא לאור לאחרונה.

לאחר שבחן את עמדות הגורמים הרלוונטיים בדיון שקיים, החליט כאמור היועץ המשפטי לממשלה כי בנסיבות העניין אין הצדקה לפתיחה בחקירה פלילית נגד ברק. זאת, בראש ובראשונה נוכח העובדה שהכתבה הוגשה לצנזורה הצבאית הראשית מראש וזו אישרה את הכתבה לפרסום, וכן נוכח עמדת הצנזורה שהובהרה לפרקליטות כי אין בפרטים שפורסמו כדי לגרום לפגיעה ממשית בביטחון המדינה, שכן הדברים לא ירדו לרבדים מבצעיים אלא נגעו לעמדות עקרוניות שהובעו בנושא.

היועמ"ש ציין כי עמדות דומות הובעו בשיח הציבורי שמתנהל בתקשורת מזה מספר שנים. לכך הצטרפו נימוקים נוספים ובכללם העובדה כי במקרים קודמים דומים בעבר שבהם שוחחו ממלאי תפקידים בכירים עם "סופרי צללים" או עם עיתונאים – אודות מידע חסוי שנודע להם במהלך מילוי תפקידם - לא נפתחה חקירה פלילית.

עם זאת, וינשטיין סבור כי יש פגם בהעברת מידע על ידי שר לשעבר מתוך דיוני הקבינט ל"סופרי צללים" ולעיתונאים, בלא שניתן לכך אישור, אף אם התנאי לפרסומו הוא אישור הצנזורה, וכן יש פגם בהעברת מידע חסוי מכל סוג שהוא לסופרי צללים ולעיתונאים, ללא הסמכה לכך.

מכיוון שמדובר בסוגיה המצריכה התייחסות רוחבית, הורה היועץ המשפטי לממשלה, על הקמת צוות שיבחן קידום הנחייה מערכתית לטיפול בנושא של שיח בכירים לשעבר במערכת הביטחון עם "סופרי צללים" או עם עיתונאים. בראש הצוות תעמוד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי (ייעוץ).