"עזרא לנדרובר - פרשייה מזעזעת ומחרידה"

כבר כמה ימים שהרשת גועשת סביב סיפורי "עזרא לנדרובר" מלפני כשני עשורים. מאות בוגרי ישיבות תיכוניות במחנה הדתי-לאומי הצטרפו לקבוצת פייסבוק שמנסה לאתר דמות מסתורית ומוכרת מאוד בעולם הישיבות של שנות ה-80 וה-90.

מדובר באדם המכונה כאמור "עזרא לנדרובר" שנגע, לטענתם, בכפות רגליהם באופן מיני לאחר ששתו משקאות אלכוהוליים ועישנו סיגריות ונרגילה.

"זה התחיל כדף פייסבוק של חברים", מספר צחי פנטון שמלווה בימים אלו את הסיפורים שמתגלים, "מייסדי הדף אפילו כתבו שאין להם עניין פלילי אלא עניין להעלאת זיכרונות".

"דובר שם על סוג של מטריד סדרתי שניצל תמימות של ילדים ורצון שלהם להתפרקות, לחוויות וריגושים". פנטון, מנכ"ל חברת "ברקת" לאיסוף מודיעין וביטחון, החליט לקחת על עצמו את המשימה ואכן תוך זמן לא ארוך איתר את האיש המוכר כ"עזרא לנדרובר", והפרטים נמצאים בידו כעת לטובת כל אחד שירצה להתלונן נגדו.

"מהתלונות בפייסבוק זה כבר היה לא מצחיק", מספר פנטון בשיחה עם ערוץ 7, "אותי כהורה זה לא הצחיק, מדובר בהפקרות. עבר לנו מתחת לראדר, של כולנו - הורים, מחנכים, רבנים, וראשי ישיבה - פרשה מטורפת, מזעזעת, מחרידה וההיקפים שלה מפלצתיים. אני באופן אישי מקבל בכל חמש דקות פנייה מעוד נפגע, מדובר ברבים וטובים כולל אנשים שאני מכיר וכולל אנשים מפורסמים שכולנו מכירים".

העדויות שאסף פנטון מספרות על דפוס פעולה קבוע של אותו "עזרא", שמספר הטלפון שלו היה בידי תלמידי ישיבות תיכוניות בכל רחבי הארץ. "כל מי שהיה רוצה להתרחק מהישיבה ולברוח היה מרים טלפון. 'עזרא לנדרובר' היה מגיע, אוסף את החבר'ה והיו נוסעים לכל יעד - מהגולן ועד סיני. זה כלל 'על האש', בירות, שתייה, שווארמות, ירי באקדח ונהיגה פרועה ללא רישיון".

פנטון מספר על עדויות קשות שנחשף להן ומדגיש כי למרות שניתן לחשוב שמדובר היה בניצול הדדי, בהחלט מדובר בחשד לניצול - "שילמת מחיר של הטרדה ושל סטייה".

בתחילה כשפורסמו הדברים ברשתות החברתיות, נראה היה שמדובר בפרשה שרלוונטית לציבור הדתי-לאומי בלבד, אך פנטון מספר שהוא מקבל עדויות גם מבני המגזר החרדי.

"תדע לך, הוא היה מפורסם גם אצלנו בישיבות", אמר בוגר ישיבה חרדית בשיחה עם פנטון. "אנחנו חשבנו שזה רק אצל החרדים. הוא היה מסתובב ליד הישיבה עם הג'יפ, אוסף טרמפיסטים, עוצר בדרך ושם עשה את מה שעשה. בטח בציבור שלנו מתביישים לדבר על זה וזה פשוט עבר הלאה".

פנטון אומר שישנן שתי מטרות לפעילות בימים אלה, "הוא צריך לשלם מחיר על מה שעשה, ודבר נוסף, אני כהורה מאוד חושש שאולי מסתובבים היום עוד 'עזרא לנדרוברים'. אני רוצה שיבינו שזה לא בסדר ושאנחנו כאן בשביל לעזור".

"המשימה כרגע זה להפיץ את הסיפור", אומר פנטון ומבקש מכל מי שיש לו מידע לגשת אליו או לרשויות, "תתלוננו במשטרה, גם אם אתם חושבים שזה כלום, תגידו את ה'כלום' הזה למשטרה".