אותו עמוד, אותם תכנים: באחד מסיתים נגד ישראלים, באחד מסיתים נגד פלסטינים, איזה מהם יוסר על-ידי פייסבוק ואיזה יישאר ברשת? תחקיר של ארגון שורת הדין חשף את ממדי ההסתה בפייסבוק – ואת הטיפול של הנהלת פייסבוק בהסתה.

מדובר בתחקיר ראשון מסוגו שמוכיח בצורה מוחלטת כי הנהלת פייסבוק מפלה לרעה ישראלים. התחקיר כלל ניסוי במסגרתו הוקמו שני עמודי פייסבוק פיקטיביים זהים בתוכנם, כשהאחד מסית נגד הפלסטינים והשני מסית נגד יהודים וישראלים.

בעקבות דיווחים זהים שנעשו לפייסבוק נגד שני העמודים, נסגר רק העמוד המסית נגד הפלסטינים, בטענה שהוא מפר את הסטנדרטים הקהילתיים של פייסבוק. לעומתו העמוד שהסית נגד ישראל נותר פתוח ובעיני פייסבוק הוא אינו מפר שום חוק קהילתי של החברה.

ב-28 בדצמבר נפתחו ביוזמת ארגון שורת הדין שני עמודי הפייסבוק הזהים המכילים תכנים מסיתים, כשהבדל אחד בלבד מפריד ביניהם. בעמוד אחד פורסמה הסתה נגד פלסטינים (STOP PALESTENIANS נרשם בראש העמוד) והעמוד השני הסית נגד יהודים וישראלים (STOP ISRAELIS נרשם בראש העמוד).

יום לאחר מכן החלו להתפרסם במקביל בשני העמודים חומרי הסתה זהים מסוגם וחומרי וידיאו. בעמוד נגד הישראלים עלו כותרות ראשונות כגון "הציונים נוגסים בחלקי המדינה חלק אחר חלק והעולם שותק. נעצור אותם בכל דרך שנוכל".

מנגד בעמוד נגד הפלסטינים עלו כותרות זהות בתוכנן כגון "ישראל השלמה תחזור בקרוב לשליטת היהודים מידיו של האויב המוסלמי. נעצור אותם בכל דרך שנוכל".

התחקיר המשיך ועלו פוסטים חדשים נוספים וזהים בשני העמודים. בעמוד נגד הישראלים עלתה כותרת חדשה "היום יותר מתמיד הצבא הציוני משתמש באלימות נגד ילדים פלסטינים. ילדים אלו ישחררו את פלשתין בדם ואש וישמידו את הפולשים הציוניים".

מנגד בעמוד נגד הפלסטינים עלתה כותרת דומה "יותר ויותר חיילים בצבא הישראלי יודעים שקיים צורך להשמיד את האויב הערבי. אנחנו מוכנים למלחמה נגד האויב".

בפוסטים הבאים עלתה רמת ההסתה ובעמוד נגד הישראלים התפרסמה קריקטורה של קרוקודיל, המדמה את מדינת ישראל האלימה, הבאה לבלוע את הר הבית, כשרק סכין פלסטינית הנעוצה בפיו עוצרת בעדו מלסגור את לסתותיו. הכותרת מעל אמרה "נקמה נגד האויב הציוני המאיים על הר הבית. מוות ליהודים".

מנגד בעמוד נגד הפלסטינים הוצגו צילומי תיעוד של אתרים רבים בהם רוססו כתובות גרפיטי מחתרתיות, המרוססות על מבנים שנשאו סיסמאות כגון "נקמה", "נקמה בערבים" ועוד, תחת הכותרת "נקמה נגד האויב הערבי. מוות לכל הערבים".

ב-30 בדצמבר, יומיים לאחר תחילת התחקיר, המשיכו להתפרסם בשני העמודים חומרי הסתה נוספים נגד שני הצדדים ואז הוחלט לדווח על כך במקביל לפייסבוק. בכל התלונות לפייסבוק צוין כי פייסבוק מתבקשת להסיר את העמודים משום שהם פוגעניים ומלאי שנאה כלפי גזע או מוצא אתני, כהנחיות החברה.

התוצאות לא איחרו להגיע והנהלת פייסבוק אכן עבדה מהר. עוד באותו היום פייסבוק סגרה את העמוד המסית נגד הפלסטינים. בפייסבוק אף הודו למתלוננים עבור הדיווח.

כמנהלי שני העמודים זכו אנשי ''שורת הדין'' לקבל הודעה מפייסבוק אודות סגירת העמוד האנטי פלסטיני, שטענה בין היתר כי העמוד איננו גלוי בפייסבוק כעת וכי נראה שתוכן שפורסם בו פוגעני וכי יש להבטיח שסביבת פייסבוק תישאר סביבה מזמינה.

כמו כן נאמר כי "פייסבוק צפתה בעמוד בגין תלונתנו ומצאה כי הוא כולל תכנים מאיימים ואלימות. פייסבוק מצאה כי הוא מפר את הסטנדרטים הקהילתיים".

לעומת זאת, העמוד נגד הישראלים לא נסגר למרות שעמוד זה כלל תכנים זהים לעמוד שנגד הפלסטינים, התקבלה מהנהלת פייסבוק הודעה הפוכה, המציינת כי העמוד נגד הישראלים איננו מפר את חוקי פייסבוק.

נציין כי ארגון שורת הדין הגיש בנובמבר 2011 תביעה נגד פייסבוק בשם כ-20 אלף ישראלים אשר הצטרפו לקול קורא שהתקיים באמצעות הפייסבוק. התביעה הינה בגין הסתה ועידוד לאלימות נגד ישראלים. התביעה ביקשה להוכיח כי חברת פייסבוק איננה נוקטת באותם אמצעים ובאותה גישה כלפי הסתה בוטה נגד ישראלים ומותירה לפלסטינים להמשיך להסית כנגד ישראלים ללא התערבות החברה.

ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, הגיבה לתחקיר שיצטרף לחומרים שיוצגו במסגרת תביעה זו, "מדהים לגלות שאחרי רצח של קרוב ל-30 ישראלים מאז אוקטובר, המונעים מהסתה פרועה ברשתות החברתיות, פייסבוק ממשיכה להתעלם מההסתה לאלימות כנגד ישראלים, בה בשעה שהיא מראה כי היא מסוגלת ויכולה להסיר הסתה כשהיא מחליטה לעשות כך.

"אנו דורשים שפייסבוק יתחילו פרואקטיבית למנוע את ההסתה הפלשתינית לטרור מעל דפיה, יעזרו בטכנולוגיות המתקדמות שלהם לאתר ולהוריד קריאות לרצח ישראלים, וינטרו תמונות וקטעי וידאו המעודדים מעשי טרור כנגד יהודים. התחקיר שלנו מוכיח כי כשזה מגיע להסתה מול פלשתינאים, פייסבוק יודעת איך לעשות זאת".

מפייסבוק ישראל לא נמסרה תגובה