שרידי המצודה
שרידי המצודהצילום: גיא פיטוסי, באדיבות רשות העתיקות

שרידי מצודה בת אלפי שנים שנחשפו בחפירה ארכיאולוגית ישולבו במגדל מגורים של חברת "כוכב" הנבנה ברחוב בלפור שבנהריה, בקרבת חוף הים. כך הוחלט בסיכום בין מנהל רשות העתיקות ישראל חסון והנהלת חברת כוכב.

החפירה הגדולה שניהלה רשות העתיקות בשיתוף בני נוער ובהם תלמידי תיכון מנהריה, התבצעה במסגרת תוכנית חברת "כוכב" לבנות מגדל מגורים רב-קומות עם חנייה תת-קרקעית. על רקע אופי ואיכות הממצאים, ביקשה רשות העתיקות למצוא פתרון שיאפשר לשמור חלק מהשרידים לרווחת הציבור.

כך, בסיועו של  מתכנן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז צפון במשרד הפנים האדריכל אלכס שפול, הוחלט שבקומת המרתף של הבניין יישמר ויוצג חלק מהמצודה, להנאת הדיירים והמבקרים.

לדברי נמרוד גצוב, יאיר עמיצור וד"ר רון בארי, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "נראה שהמצודה שחשפנו שימשה מרכז מנהלי ששירת את הספנים ששטו לאורך חופי הים התיכון לפני 3400 שנה. לצד המצודה היה כנראה מעגן, ובחדריה נמצאו ממצאים רבים, בהם  פסלוני חרס בדמות אדם ובעלי חיים, כלי נשק מברונזה, וכלי חרס מיובאים, המלמדים על קשרי מסחר ותרבות ענפים עם קפריסין ועם שאר אגן הים התיכון".

לפחות ארבע פעמים חרבה המצודה בשרפה עזה, וחזרו לבנותה מחדש. בשכבות השרפה נמצא שפע של גרעיני תבואה, קטניות וענבים. ממצא זה מעיד על האספקה אותה רכשו יורדי הים. 

צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות העתיקות
צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות העתיקות