הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

אורות ההלכה - הלכות צבא.

למנהג בני אשכנז, ספרד ותימן.

מאת הרב זכריה בן שלמה.

שעלבים, תשע"ו. פו+1397 עמ' בשני כרכים

(8394877‑052)

הסמכות נבעה מידיעותיו הרבות והמקיפות של המחבר בהלכה ובפסיקתה למעשה, ובהכרה מקרוב של המציאות הצבאית. הרב בן שלמה עבר את מסלול ההסדר בישיבת שעלבים, נלחם במלחמות ישראל, ושירת שנים רבות כרב צבאי ואחר כך גם כמרא דאתרא של הנח"ל החרדי בגלגולו הקודם. הספר מיוחד בכך שמחברו יורד לרזולוציות צבאיות נקודתיות, מרבה להשתמש באמצעי המחשה כטבלאות ותרשימים ומקפיד להציג את מנהגי העדות השונות.

מהדורות נוספות של 'הלכות צבא' יצאו בשנים הבאות משופרות זו מזו, והמהדורה הנוכחית היא מורחבת ומתוקנת, ויש בה אף שינוי שם – 'אורות ההלכה', בעקבות הספר הגדול 'אורות הטהרה' בהלכות טהרת המשפחה שפרסם המחבר לפני כמה שנים. במקביל, יצאה לאור מהדורה זהה אך מוקטנת ובכריכה רכה שעליה נכתב 'הלכות צבא' וכותרת המשנה היא 'אורות הטהרה'. שתיהן נדפסו בנייר דק, שמשאיר את הספר בגודל סביר למרות היקפו.

הכרך הראשון כולל דיני קדושת המחנה, תפילות, ברכות, שבת ועירובין; והשני – הלכות מועדים, כשרות, עבודה זרה, סת"ם, יחיד וחברה וכללי הוראה. כך למשל הלכות עבודה זרה נפתחות בפסוקים הרלוונטיים מן התורה, בהסברים קצרים של הקדמונים להלכות אלו, וביישום למעשה. למשל, שאין להיגרר לפעילויות רוחניות שיש בהן צד של עבודה זרה, אין להיכנס לכנסייה, מותר להתפלל במסגד מעיקר הדין - אבל יש להימנע מכך משום מראית עין, אסור להצטלם מול כנסייה יפה כי יש בכך הנאה מעבודה זרה, אין איסור להשתמש בסימן פלוס במתמטיקה למרות דמיונו לצלב ועוד.

לכל הלכה מקור והסבר ופירוט, כותרות שוליים, וכמובן תוכן נרחב ומפתח מפורט ומשובח. העיצוב אסתטי, תורה מפוארת בכלי מפואר.

******

"אנרכיזם" יהודי דתי.

האם קידשה הדת היהודית את השלטון המדיני?

עיון פנורמי בגלגולו של רעיון מימי המקרא וחז"ל, דרך אברבנאל ועד העת החדשה.

אמנון שפירא.

אריאל, אוניברסיטת אריאל בשומרון,

 תשע"ה. כא+27+787 עמ'

([email protected])

ד"ר אמנון שפירא הוא יהודי רב פעלים, איש הקיבוץ הדתי, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, איש רוח ואיש ספר, בעל דעות נוקבות ודרך התבטאות ישירה. כשהוא מתייחס לנושא ערכי-יהודי-אקטואלי הוא נכנס בו לאורך ולרוחב, והתוצאה לפעמים מאוד לא צפויה. כך בספר הזה נמצא ניתוח מרתק של סמכות העם שעולה במסורת היהודית על סמכות המלך, של הקהילה שעולה על המדינה. היהדות לדעתו, על פי השקפותיהם של מכווני דרכה של היהדות מתקופת התנ"ך ועד ימינו, מקדשת אנרכיזם מוגבל אשר מתועל לכיוונים חיוביים, והייתה הבסיס למהפכות העת החדשה, ולא בכדי.

מדובר בספר כבד, עמוס תאריכים והערות שוליים, ויש לקוות שההבנות שיעלו מקריאתו לא יביאו לנו אנרכיזם לא חכם ח"ו...

[email protected]