המקום שהוכן להסתרת החטוף
המקום שהוכן להסתרת החטוףצילום: דוברות שב"כ

השב"כ בשיתוף פעולה עם צה"ל והמשטרה חשפו בדצמבר האחרון תשתית טרור של חמאס אשר בה היו חברים תושבי חברון וירושלים.

המחבלים חברי החולייה תכננו לבצע פיגוע חטיפה ורצח למטרות מיקוח, וזאת באופן דומה לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בחודש יוני 2014.

מחקירת המחבלים בשב"כ עלה, כי התשתית היתה בשלבי הכנה מתקדמים ואף החלה בהכנת מקום מסתור לגופת חטוף או חטופים.

בתשתית היו חברים שישה מחבלים, שלושה מהם תושבי ישראל המתגוררים בירושלים, והיתר תושבי חברון. 

זיאד אבו-הדואן, תושב העיר העתיקה כבן 20, אשר נמנה על ראשי התשתית, שוחרר ממאסר במהלך חודש אוקטובר 2015, וזאת לאחר שהורשע בפעילות אלימה בהר הבית. סמוך לאחר שחרורו, שב מיד לפעול בתשתית. 

מאהר קואסמה, תושב איו"ש מחברון, כבן 36, אשר עמד בראש ההתארגנות, ריצה מאסר של כשנתיים בגין מעורבות בתכנון פעילות טרור מטעם ארגון החמאס.

בחקירת המחבלים עלה כי לאורך השנה האחרונה קיימו מפגשים בחברון בהם עסקו בתכנון פיגועים במתווים שונים. תחילתם, בהדרכה שהעביר מאהר קואסמה למחבלים הישראלים מירושלים אודות הכנת מטענים, בהמשך ביקשו אותם מחבלים נשק לטובת מימוש פיגוע ירי בירושלים, ולבסוף סוכם במשותף כי יבצעו פיגוע חטיפה ורצח של ישראלי.

בחקירה התברר עוד כי בחודשים האחרונים בחנו המחבלים מערות, חפרו במספר חלקות אדמה בגזרת חברון בהן תכננו להסתיר את גופת החטוף וכן עסקו בחלוקת התפקידים בחולייה. לדבריהם, תכננו לבצע את החטיפה באמצעות 2 רכבים, כאשר ברכב החטיפה ינהג חבר החוליה הישראלי בתשתית, עמאר רג'בי, בן 22, אף הוא תושב העיר העתיקה, מתוך מחשבה כי שליטתו בשפה העברית תסייע בביצוע החטיפה.

בהמשך תכננו לרצוח את החטוף ולקבור את גופתו במקום מוסכם מראש בכוונה לנהל מו"מ לשחרור אסירים תמורתה.

מחקירת ראש התשתית, מאהר קואסמה, אף עלה כי לאחר מעצר הישראלים, החל לפעול עם חברי חולייתו הנותרים לייצור חומר נפץ לטובת מימוש פיגוע תופת. בתוך כך, החלו חברי החולייה ברכש חומרים כימיים ודשנים מהם ניסו לייצר חומר נפץ, לטענתם, ללא הצלחה.

בשב"כ מציינים "פרשייה זו מדגישה שוב את שאיפת ארגון החמאס לממש פיגועים חמורים, גם בעת הנוכחית, למרות מצוקת הארגון, זאת על מנת להסית את גל הטרור האחרון לכדי אינתיפאדה אלימה".

"כמו כן, ממחישה הפרשייה את הסתייעות תשתיות חמאס מהשטחים בתושבי ישראל המתגוררים בירושלים, על רקע יתרונם בתנועה חופשית בשטחי ישראל ובשליטתם בשפה העברית", מוסיפים בשב"כ.