פירות יבשים
פירות יבשיםפלאש 90

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר, מציין כי אין לתת לילדים מתחת לגיל 5 פיצוחים מסוגים שונים: אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכיו"ב.

בנוסף, חשוב להקפיד שלא להשאיר בהישג ידם של ילדים עד גיל 5 פיצוחים מכל הסוגים. כמו כן, חשוב לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם על מנת למנוע חנק ולהוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

מיכל גילאון, דיאטנית קלינית מהיחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר וד"ר לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת, ממליצה לאכול פירות יבשים, גרעינים ואגוזים בכמות מתונה. מנת פרי (כ- 50 קלוריות) נחשבת לתאנה מיובשת גדולה (או 2 קטנות), 2 תמרים לחים, 2 שזיפים מיובשים, 3 משמשים מיובשים, כף צימוקים, 4 פרוסות תפוח עץ מיובש, פלח אננס מיובש.  

עדיף לבחור פירות יבשים ללא תוספת סוכר. הפירות היבשים מעניקים אנרגיה זמינה ולכן ניתן לאכול מהם לפני פעילות גופנית (בכמות המתאימה, כמובן). הם עשירים בסיבים ולכן יכולים לתרום לפעילות מעיים תקינה בפרט לאלו הסובלים מעצירות. בנוסף, הם עשירים במינרלים כמו: אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.

שקדים ואגוזים אמנם עתירי קלוריות ושומן, אך יש להם יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים בשומן בלתי-רווי, חלקם גם חומצת שומן מסוג אומגה-3, בנוסף למינרלים כמו מגנזיום וסידן. כל אלה משפרים את פרופיל השומנים בדם (מורידים את רמות הכולסטרול) ומסייעים במניעת סוכרת ומחלות לב.

מנה (45 קלוריות בממוצע) נחשבת ל- 4 חצאים של אגוזי מלך; 7 יחידות שקדים; 8 יחידות קשיו או בוטנים. מומלץ לאכול את האגוזים והשקדים בצורה הטבעית שלהם ללא קלייה, וללא תוספת מלח.