שירות בתי הסוהר, בית כלא שיטה
שירות בתי הסוהר, בית כלא שיטהצילום: משה שי, פלאש 90

שופט בית משפט השלום בתל אביב, שמאי בקר, גזר 21 חודשי מאסר בפועל על עוז סגל, תושב הרצליה אשר הורשע בדקירת עובד ניקיון ערבי מתוך מניע גזעני.

ההגנה ביקשה להקל בעונשו של סגל, וטענה בין היתר כי אי אפשר להביא בחשבון את המניע הגזעני בגזירת הדין, שכן במצב כזה לא נתונה סמכות לבית משפט השלום לתת את גזר הדין.

השופט בקר דחה את הטענה, וכתב "גישתה של ההגנה, כאילו חרג בית המשפט בקביעותיו העובדתיות והנסיבתיות, ובהכרעת דינו, מסמכותו העניינית – אין לה בסיס או יסוד".

השופט ציין בגזר הדין את הנסיבות לחומרא וקבע, "פשיטא בעיני, כי מעשה כה אלים, מפחיד ממש, באמצעות נשק קר, כלפי אדם, רק בשל גזעו, מחייב – קל וחומר שבימים טרופים אלו - עונש הולם, מרתיע, אשר משדר מסר חד משמעי לציבור, יהודים וערבים כאחד, כי התוקף ודוקר - לא יינקה". 

השופט סגל התייחס למצבו הנפשי של סגל, אך חזר על קביעתו כי מצב זה לא היה הגורם לרצח, "הרוחות הרודפות רק רדפו ו'שיגעו' את סגל. הן לא 'אמרו לו' לבצע אקט פלילי, לא ציוו עליו לדקור פלוני, או בוודאי לא הצביעו על נדקר ערבי דווקא (יאמר לשבחן של הרוחות והקולות כי לפחות הן לא היו גזעניות), אלא אך רדפוהו וגרמו לו לרצות למצוא מחסה". 

עם זאת קבע השופט כי מצבו הפסיכיאטרי של סגל הוא עילה להקלה בעונשו, "מחלת הנפש של סגל, או ההפרעה הנפשית ממנה סבל, ולו באופן 'כללי', רוצה לומר – בלי שהשפיעה על עצם כשרותו לעמוד לדין, בכלל, ובוודאי לא בעטיה או בגללה עשה את אשר עשה – היא שמנמיכה את הרף התחתון של מתחם העונש".

לסיום גזר השופט על סגל 21 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי, ופיצוי לעובד הניקיון שנדקר בסך 12 אלף שקלים.