עובדה
עובדהצילום: מסך

המשטרה ביקשה להחרים את חומרי תחקיר "עובדה" על המכון לרפואה משפטית, כך נחשף היום (שני) בוועדה לביקורת המדינה, אולם מערכת התכנית סירבה למסור את החומרים ותערער על הצו.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) "לא הגיוני שגוף כזה שחורץ גורלות, יהיה בעייתי וישדר חוסר אמינות. המכון לרפואה משפטית הוא מקום חשוב לשלטון החוק בישראל ומחובתנו לדאוג לשקיפותו. לא נאפשר שאזרחים חפים מפשע ישבו מאחורי סורג ובריח כתוצאה מהתנהלותו הלקויה. משרד הבריאות מחויב לשאת באחריות להתנהלות ועבודת המקום, עד לפרטים הקטנים. אלו מוסדות ציבור שאמורים להוציא את הצדק לאור ולהיות מעוז ההגינות".

לדבריה, בדיקת מבקר המדינה צריכה להתקיים במקביל לבדיקת השופטת גרסטל.

חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית השיב, "היום כל חוות דעת עוברת בקרה של לפחות עוד רופא אחד. חוות הדעת חייבות להיות מנומקות, כשבעבר לא היה כך. הפירוט והנימוק צריכים להיכתב עוד במכון ולא בזמן המשפט". 

"הבעיה היא במכון, אנשים מסוימים פועלים לפי מה שמצפים מהם לשמוע. מישהו כיוון - למה שהוא חשב שמישהו אחר רוצה לשמוע. אין רופאים משפטיים במדינה, אין לסנגוריה לאן לפנות כדי לקבל חוות דעת נוספת. אף אחד לא יודע אם אני טועה או לא, אני היחיד שמדבר. חייבים שתהיה עוד אופציה כי אי אפשר לקבל חוות דעת נוספת, ובעולם המערבי אין עוד מדינה כזו", הוסיף קוגל.

לדבריו, קיים נוהל ברור איך נכתבת חוות דעת, איך מקבלים גופה ואיך משחררים אותה. הוא הדגיש כי הד"ר זייצב ממשיך לעבוד במכון, אך מצוי בבדיקה.

נציג משרד הבריאות יורם נבו, הבטיח כי לאחר בדיקת גרסטל תוקם וועדה שתבחן, את מעמד המכון בכפיפות לגוף ניטרלי או המשטרה, או הקמה של מכון אחר.

לדברי עמרי אסנהיים, תחקירן 'עובדה', "הפרקליטות פעלה בתיק רומן זדורוב כנגד חתירתה להשגת האמת, כשמנעה מד"ר קוגל להסביר שהוא תומך בד"ר פורמן. קוגל רוצה לכתוב תצהיר-תומך ומנסים לשנות את תצהירו לבית המשפט. במקרה ניסים חדד - השופטים קיבלו רק את החוות דעת הראשונית ואת הסיכום הסופי, ללא המסמכים באמצע, בהם סולפו הנתונים על ידי פרופ' היס. אם מר למברגר טוען שהפרקליטות חותרת לאמת, אי אפשר שהפרקליטות תסתמך על  ראיות מסוימות כשהם יודעים שהן סולפו". לדבריו, "למערכת התכנית הגיע שוטר עם צו, שביקש לקבל את כל חומרי החקירה שלנו. זאת בזמן שד"ר זייצב ופרופ' היס לא קיבלו באותה העת צו או בקשה לחקירה בעקבות הטענות שהועלו".

לדברי ח"כ אלהרר "הועלו טענות קשות על התנהלותו של מכון אחד במדינה, כמונופול, כשאין לסנגוריה לאן לפנות. ההסתמכות על מכון אחד בלבד היא בעייתית".