הרב אביחי רונצקי
הרב אביחי רונצקיצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרבצ"ר לשעבר, הרב אבי רונצקי, קורא לראשי הציונות הדתית ולשר נפתלי בנט, להיאבק בהחלטת הרמטכ"ל להעביר את ענף התודעה היהודית מהרבנות הצבאית לאגף כוח אדם בצה"ל.

לדבריו הפקדת הזהות היהודית בידיים של אנשים שלא שייכים לעולם התורה, תפגע בזהות היהודית של צה"ל, "האם כשידברו על חגים או שבתות, יביאו רבאיי רפורמי ומרצה מהאקדמיה? האם מש"קיות החינוך שלא יודעות מה פרשת השבוע, יקבעו את התכנים?".

לדבריו מדובר ברעידת אדמה, כלשונו. "עד היום היה ברור, שהרבנות מקדמת את ערכי צה"ל והמנהיגות על בסיס המקורות היהודיים, וחיל חינוך עושה את אותם הדברים על בסיס המקורות מהעת החדשה".

"לצערנו עיתון הארץ ניסה כל הזמן לנגח את התודעה היהודית, הם רוצים מדינת כל אזרחיה. הם זיהו כנראה מקום של חולשה והצליחו להניע את הרמטכ"ל לקבל את ההצעה של ראש אכ"א, שהתודעה היהודית שהיא לב ליבה של הרבנות תעבור לאכ"א", הוסיף הרב רונצקי.

לדבריו, "הרמטכ"ל אומר שהוא משוכנע שהגוף יעבוד כעת באופן ממלכתי. האם עד עכשיו הרבנות לא עבדה בצורה ממלכתית? הם מעקרים כאן את לב ליבה של הרבנות, ברור שאני לא הייתי ממשיך בתפקיד בסיטואציה שנוצרה. הם רוצים שנחזור לעסוק בחלות ויין, ומה עם הקשר עם החיילים".

הרב רונצקי מטיל ספק בפעילותה העתידית של התודעה היהודית, בהנהגת אנשים שאינם שייכים לעולם התורה, "הרי בצבא כל דבר צריך אישור מלמעלה, אז כל מסמך שהתודעה היהודית תרצה להוציא יצטרך לעבור אישור של אנשים שהם לא אנשי תורה. ישבתי בעבר עם קצין חינוך שלא ידע מה זה גמרא. אז מה הם יעשו בחנוכה הם יביאו רבאיי רפורמי ופרופסור ואולי גם לקישוט איזה רב, וידברו על חנוכה וגם על הכריסמס".

בסיום הראיון קורא הרב רונצקי לראשי הציונות הדתית להילחם בהחלטה, "הדבר הזה הוא בבת עינה של הציונות הדתית. לקחת את המציאות של התורה והיהדות מצה"ל, זה אומר לפגוע בתוכן היהודי של צה"ל, זה מנוגד לערכי הציונות הדתית, לשם כך נשלחנו. יש כאן החלטה תמוהה של הרמטכ"ל, שמחליט אם תהיה יהדות מסורתית לצבא או לא. לא ייתכן שהחלטה כזאת תתקבל ללא שיתבצע דיון מסודר. על פי פקודת צה"ל עד היום, הרבנות צריכה לעסוק בתודעה היהודית, וכעת רוצים לבנות ענף חדש, ישבו שם אולי גם אנשים מהרבנות אבל גם מש"קיות חינוך שלא יודעות מה פרשת השבוע, זה לא החיים שלהן. ראינו איך נלחמו בעופר וינטר שנשא עיניו לשמיים, פתאום כבר אסור לומר שמע ישראל".